O reklamním hanění

5. května 2010 v 21:16 | Petr Vápeník |  Glosy, fejetónky, úvahy
Když občas chvíli sleduji televizi, vždycky si říkám, jak by svět musel být báječný, kdyby sestával výhradně z výrobků z reklamy a kdyby tyto výrobky měly aspoň čtvrtinu vlastností, o kterých se v reklamě mluví. Dozvíte se, že díky pravidelné konzumaci určitého extrémně zdravého jogurtu se dožijete minimálně sto čtyřiceti let (škoda jen, že posledních padesát let už si nebudete pamatovat proč), že pokud se navoníte určitým deodorantem, opustí díky té vůni veškeré modelky v okruhu dvou kilometrů své miliardáře, jen aby se o vás mohly mezi sebou poprat, a že když na svou košili použijete určitý prací prášek, bude už navěky čistě bílá, i kdyby byla původně fialová.

No a teď si představte, že reklama bude pojata jinak a vy se dozvíte, že i díky jednorázové konzumaci určitého jogurtu se opakovaně pozvracíte, že pokud se navoníte určitým druhem deodorantu, modelky i miliardáře z dvoukilometrového okruhu vypudíte kvůli tomu smradu až někam za exotické moře, a vyperete-li svou košili v určitém pracím prášku, zůstane košile stejně flekatě fialová jako vyrážka, která se pod košilí objeví na vašem těle. Samozřejmě si takhle své zboží nebude hanět jeho výrobce sám, ale zaměří se na výrobky konkurence. Jenom jako takové malé varováníčko pro spotřebitele! A když si klient místo pohaněného jogurtu koupí raději ten váš, tím lépe pro vás - samozřejmě jen do té doby, než váš konkurent jasně sdělí veřejnosti, že pozvracení není zdaleka to nejhorší, co se může člověku díky konzumaci jogurtu přihodit.

Zdá se vám to jako nesmysl? Nebo že se to nesmí? Tak se podívejte na předvolební billboardy! Většinou se dozvíte, že ten druhý (třetí, čtvrtý…) je učiněný belzebub, který vás - upíšete-li mu ve volbách svou duši - uchvátí a navěky uvrhne v plameny pekelné, což bude taková ukrutná hrůza, že budete ještě s nostalgií vzpomínat na zvracení po jogurtu. Že jde o zloděje a tuneláře, který vás nejen podvede, okrade a zmlátí, ale nejspíš i zabije, a jistě by i znásilňoval, kdyby mu to jenom trošku šlo.

Dozvíme se, že jsme mohli mít s panem X. ráj na zemi, ale my, hlupáci, si radši zvolíme pana Y. kvůli
kterému zaplatíme za sennou rýmu 6 234 korun, 60 haléřů, za což jsme si mohli nakoupit jogurtů, vůní i pracích prášků na dvě volební období. Pan Z. zase na naše děti uvalí kletbu žebrácké hole, kterou nebude možné odčinit, ani když pak několikrát rituálně políbíme zlatovlasou princeznu zakletou do odpudivého úředníka Mezinárodního měnového fondu. A pan W. nás zase jistě uzavře do ghetta policejního státu a bude nás odposlouchávat a snímat kamerami, aby se mohl kochat z toho, jaký žijeme spokojený demokratický život. Z pánů a paní na velkoplošných obrazech jen crčí, jak na nich jejich konkurenti nenechávají nit suchou, protože co už dokáže lépe zaujmout prostý lid, když ne rozpoutaný animální strach z budoucnosti a omezení jeho domnělých práv?

Diváka musí nutně napadnout, jestli je to opravdu všechno míněno vážně. Jestli si volební šamani opravdu myslí, že se voliči proměnili v tupé nepřemýšlející stádo, schopné jedině prchat ve všeobjímající hrůze a strachu a hledat, která milující stranická náruč mu poskytne více jistoty, ochrany a bezpečí (vida další
slogan používaný pro zboží denní potřeby, které by se jistě taky pěkně vyjímalo v hanlivě pojaté reklamě). Možná ano, protože jde třeba o lidskou přirozenost, kterou i nám nevědomým přijeli na Divoký východ zvěstovat mediální věrozvěsti v amerických šik oblecích v různých klubových barvách.

Protože neexistuje žádná efektivní metoda obrany, žádný účinný protijed, asi nám nezbývá než těch pár týdnů do voleb prostě ještě vydržet, asi jako když jdete průtrží mračen ke svému domu, který je ještě daleko, ale bohužel se cestou není kam schovat. No a pak vydržet do dalších voleb…A do dalších…

Akorát se asi budeme ještě nějakou dobu cítit jako po tom jogurtu z reklamy.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 5. května 2010 v 21:25 | Reagovat

Při pohledu na své bílé tělo zjišťuji, že jsem sám stal reklamou na jogurt.
Anebo jsem ředitel vápenky?

2 anniele anniele | Web | 5. května 2010 v 21:50 | Reagovat

Je zajímavé, že pokud jde o reklamu na produkty/služby, tak zmíněné hanění tak jednoduché není (i když taky funguje). Ale přece jen mi přijde, že Rada pro reklamu občas i něco řeší (sama nebo kvůli upozornění lidí).

Ve volebních kampaních politiků to ale vypadá, že je vše dovoleno. A nemyslím si, že je to zrovna dobře... Už jen dívat se na ty obličeje dokáže zkazit cestu outdoorem města..

3 Čerf Čerf | 5. května 2010 v 23:36 | Reagovat

[1]: Vítám tě tedy mezi vápeníky!

[2]: Vida, možná by nebylo od věci zkusit podat v tomto smyslu podnět na Radu pro reklamu. Každý úředně odstraněný obličej by byl dobrý :-)

4 banik banik | 7. května 2010 v 21:47 | Reagovat

by mě zajímalo, jestli je možné následně po volbách, kdy vyhraje například pan X, tohoto pána zažalovat za klamavou reklamu. nějak se totiž nedokáži odprostit od pocitu, že i předvolební sliby, billboardy apod. je reklama... takže až pan X například "nesníží zadlužování ČR do roku 2012 na polivinu", tak by to mohlo být bráno jako klamavá reklama na "produkt" strany XYZ...

5 Čerf Čerf | 7. května 2010 v 23:03 | Reagovat

Když vyhraješ, páni maximálně řeknou, že "sliby nebyly zasazeny do reálného rámce". Ale soud bude rozumný a nevyhraješ, protože usoudí, že jsme přece nemohli být tak naivní, abychom to brali vážně.

6 Lucka Lucka | Web | 12. května 2010 v 17:37 | Reagovat

Když jsem před pár dny zachraňovala naši kozu před smrtí, rvala ji na nohy a tahala ji dokola za obojek po louce, nakonec jsem sedla do auta a vyrazila kamsi pro pomoc. A u silnice nový bilboard:
"Řeším vaše problémy víc, než si myslíte."
Tak mě napadlo, jak mě asi ten pán v kravatě v ten okamžik zrovna pomáhá...

7 Čerf Čerf | 12. května 2010 v 20:52 | Reagovat

Je pěkné rčení: "Tahat někoho za nohu", myšleno za nos, což by mu třeba jít mohlo. Ale bojím se, že to funguje jen na lidi a na kozy to nestačí.

Podařilo se nakonec koze pomoct?

8 Vendy Vendy | Web | 17. května 2010 v 22:42 | Reagovat

Problém je, že vždycky slibovali a po volbách nesplnili nic. Že si myslí, že lidi jsou tupci, je vidno z jejich projevů - problém je, koho volit?  (Koho nevolit, je docela jednoduché, ale kdo zbývá? o to tu jde...)Jsem z toho v depresi... a navíc prší.

9 š š | Web | 21. června 2010 v 10:48 | Reagovat

snad se negativní kampaň nedostane i do běžných reklam... Vždyť tím přijdeme o ten krásný, bezkonfliktní, ve všem snadný svět plný krásných, milých, laskavých, úžasných lidí a všeřešících, bezkonkureních výrobků a produktů, které zlepší náš život! o to přece přijít nechceme!!!

10 Čerf Čerf | E-mail | Web | 21. června 2010 v 17:37 | Reagovat

Minimálně je milé, když se na sebe lidi v reklamách usmívají. Aspoň někde!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama