Lefkada panoramatická

13. května 2014 v 22:21 | Petr Vápeník |  Črty z Lefkady

Během letošního prvomájového rána jsem dost spěchal, protože jsem se měl sejít v Praze se svými francouzskými přáteli. Abych mohl volně chodit po městě, chtěl jsem si vzít batůžek a rozhodl jsem se pro jeden starší a menší, který už jsem dlouho nepoužil. Jaké bylo moje překvapení, když jsem v několik let neotevřeném batohu našel asi třicet starých a už skoro zapomenutých negativů z doby, kdy jsem ještě fotil výhradně na film. Pořádně jsem si prohlédl jednotlivé filmy a zjistil jsem, že mezi nimi je i několik kousků z mého oblíbeného řeckého ostrova Lefkada, kteří místní štamgasti už dobře znají ze zdejší speciální rubriky Črty z Lefkady. Část negativů jsem proto nechal přeskenovat do digitální podoby a první tři obrázky - tři panoramatické fotografie z mořské zátoky u městečka Vassiliki - vám tu dnes představím.

Zatímco celé léto až na zřídkakdy přicházející bouřky je skoro nepřetržitě krásné počasí s azurovou oblohou, následující fotografie vznikaly až ve druhé polovině října. To už bývá obloha zatažená mnohem častěji, přicházejí deště a příroda vyprahlá po horkém létě znenadání rozkvete tisíci květy. Vládnou ale pořád velmi příjemné teploty a moře je ještě dostatečně vyhřáté. Na zdejších nádherných plážích už ale potkáte jen jednotlivce, většinou místní, a docela často je celá prázdná pláž k dispozici jen vám samotným. Na první fotce je vidět záliv ve Vassiliki, navazující rovina, kde se nacházejí úrodné zahrady, a prudce stoupající centrální horské pásmo dosahující výšky téměř 1200 m.

Pohled opačným směrem - k volnému moři. Postupně je vidět vyplazený jazýček mysu Castri a navazuje malý neobydlený ostrůvek Arkoudi patřící už oficiálně k Ithace a soukromý ostrov Atokos.

Poslední fotografie ukazuje druhý břeh zátoky Vassiliki (ze kterého byly focené předchozí dva záběry). Pásmo vrchů se postupně snižuje z původní výšky kolem 700 m, každý další vrcholek je níž a níž a pevnina se postupně zanořuje do moře. Tomuto místu se také někdy říká "brána do Hádovy říše" a dráp pevniny končí mysem Doukato, na jehož úplném konci, poslední výspě nad mořem, stojí maják. Ten si zase ukážeme v nějakém dalším článku. V překvapivém "fotopokladu ze starého batohu" jsou jeho fotky také.

Na fotkách, které jsem našel, jsou také četné záběry místních kostelů, klášterů a zvoniček. Ty si ovšem prozíravě ponechám jako materiál do dalších kol soutěže o nejhezčí sakrální stavbu na blogu Vendy W. :-).

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 13. května 2014 v 22:34 | Reagovat

Zanořování je vskutku působivé.

2 Christelle (vlastně Ká) Christelle (vlastně Ká) | Web | 13. května 2014 v 23:03 | Reagovat

No tak to je prostě krása :-) A takováhle malá překvapení, jsou vždy velmi milá.
U mě nejčastější, když v zapomenutých džínách nebo kabátě, který po roce vytáhnu na zimu, najdu nějaký finanční obnos(velmi milé) nebo se mi ještě daří najít zmačkané taháky ze školy (to už tak milé není. To mi totiž připomíná jak blbá jsem a že příště mám místo prokrastinace radši máknout :-D )

3 pavel pavel | Web | 13. května 2014 v 23:22 | Reagovat

Řecko je krásné.
Byl jsem tam sice v době, kdy ještě nebylo zadlužené, nebo aspoň ještě o tom Řekové nevěděli, ale život tam byl takovej pohodovej a lidé milí. :-)

4 Miloš Miloš | Web | 14. května 2014 v 0:19 | Reagovat

Fotky jsou povedené, na poslední pevnina vypadá jako ležící brontosaurus.

Petře, jak jsi ty negativy převedl do elektronické podoby?

5 Bev Bev | E-mail | Web | 14. května 2014 v 7:07 | Reagovat

Nádhera! Třetí fotka je velmi zajímavá, vypadá to jako hřbet nějakého obrovitého tvora. :-)

6 Čerf Čerf | E-mail | Web | 14. května 2014 v 7:13 | Reagovat

[1]: Zkoušel jsem jít po tom hřebenu, ale místy je pokrytý neprostupnou vegetací. Tak jsem se radši zanořil na pláži :-).

[2]: Ještě po několika stěhováních postrádám tolik věcí, že to by všechny moje batohy musely být nabité k prasknutí, aby se to do nich vešlo. Teď bych ještě chtěl zpracovat ostatní negativy; s některými nemá cenu nic dělat, ale některé by ještě možná mohly vydat nějaké plody.

[3]: Lidé jsou tam naštěstí milí pořád. Zvlášť když jsem tam právě na návštěvě :-).

[4]: Normálně jsem si je nechal přeskenovat, zatím jen "nahrubo", ve formátu, který stačí pro zveřejnění na blogu, ale neumožňoval by vytvoření zvětšenin větších rozměrů. Jsem domluvený, že kdybych našel nějakou perlu, což tak ale zatím nevypadá, udělá se pečlivé velkoformátové přeskenování.

7 VendyW VendyW | E-mail | Web | 14. května 2014 v 7:55 | Reagovat

Tak tohle je to překvapení o kterém jsi psal....no ale to je milé překvapení! A krásné. A já jsem moc ráda že s jeho částí počítáš i se mnou a mou soutěží :-)

8 Jarka Jarka | Web | 14. května 2014 v 9:12 | Reagovat

To já jsem, v batůžku z loňských výletů, našla jen pár kyselých bonbonů, to tvůj nález byl o hodně lepší! ;-) Nad takovými zapomenutými fotkami, si člověk krásně zavzpomíná a připomene si místa, která kdysi navštívil. Moc se těším na kostelíky i zvoničky. :-)

9 Čerf Čerf | E-mail | 14. května 2014 v 18:28 | Reagovat

[5]: Jednou jsem měl možnost letět velkým dopravním letadlem poměrně nízko nad ostrovem, což není úplně běžné, protože na ostrově není žádné letiště. No a shora je ten pohled ještě zajímavější a skutečně to vypadá jako nějaké obrovité zvíře, které se právě rozhodlo potopit pod hladinu moře.

[7]: Těch negativů, které bych rád našel, je celá řada. Napříkladu ten, kdy jsem měl možnost pěkně stranou veškerého zájmu a obecenstva vyfotit paní Shirley Templey - Blackovou. Musím probrat i ostatní batohy,mám jich doma dost :-)

[8]: Kyselý bonbón bych uvítal jako bonus, ale i tak jsem spokojený :-).

10 Sugr Sugr | Web | 14. května 2014 v 20:53 | Reagovat

Nádherné fotečky Petře, v Řecku jsem také nikdy nebyla, tak se tu kochám! ;-)

11 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 14. května 2014 v 22:39 | Reagovat

Krásná země, krásné místo :-)

12 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 15. května 2014 v 7:56 | Reagovat

Taký "nález" musí potešiť! Poznám to dobre. Výskam od radosti, keď v nejakom tom baťohu alebo vačku od saka, ktoré som sto rokov nenosil, nájdem v čase núdze cigarety. Tie chutia potom lepšie, než čerstvé...(Horšie je to už s fotkami. Tie strácam permanentne, najnovšie v tom tzv. "clouds". V mojom prípade to nie sú ani fotky, ktoré za niečo stoja, ale jednoducho stopy života. O to asi horšie.)

13 š š | Web | 16. května 2014 v 13:56 | Reagovat

Není nad takovéto radostné objevování dávno zapomenutých, krásných věcí :) asi si taky prohrábnu nějaké starší batohy :) Krásné fotky!

14 redfox redfox | E-mail | Web | 16. května 2014 v 15:42 | Reagovat

Parádní záběry. Nejvíc se mi samozřejmě líbí "zanořování" - evokuje to prehistorickou příšerku, která se navrací do moře a kouká z ní už jen hřbetní hřeben...

15 Čerf Čerf | E-mail | Web | 16. května 2014 v 23:16 | Reagovat

[10]:[11]: Zase tam někdy budu muset na pár dní zajet prohřát si kosti.

[12]: Cigarety by mě v mém batohu sice překvapily ale nepotěšily :-). Já v cloudu uchovávám jen jednu ze záloh digitálních originálů nejlepších fotek. Jen těch pár, které za to stojí.

[13]: Ještě musím pokračovat ve fotografické archeologii, filmů je v pokladu ještě dost.

[14]: I mně se to zanořování líbí. Když ale onehdy přišlo zemětřesení, měl jsem trochu strach, aby se příšerka opravdu nezanořila :-).

16 Teeda Teeda | 17. května 2014 v 23:25 | Reagovat

Mě tedy velmi zajímá, na co je to focené. Ten zvláštní formát mi nejde do hlavy.

Také mě zaujali francouzští přátelé. Jakou řečí spolu hovoříte? :)

17 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. května 2014 v 23:41 | Reagovat

[16]: Asi tě zklamu, nejde o žádný širokoúhlý planfilm, ale o celkem obyčejný kinofilm (FUJI 160). Tohle jsou výřezy ze skenu.

Francouzští přátelé jsou velmi vstřícní, takže jsme spolu mluvili anglicky, aby neměli výhodu mateřského jazyka. Ale když nám občas došla anglická slovíčka, vypomohli jsme si francouzštinou :-).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.