Japonsko - Den 19.: Ohňové loučení s Fudžisan

8. srpna 2014 v 2:08 | Petr Vápeník |  Japonsko na vlastní oči

Poslední den mého pobytu v oblasti Fudži se začalo všude kolem něco dít: Všichni pobíhali o něco rychleji, ve městě kolem jezera byl ještě větší šrumec než jindy, začaly se objevovat nové přenosné i čerstvě stlučené stánky. Ptal jsem se, co se děje, a bylo mi vysvětleno, že večer bude nad jezerem velký ohňostroj, což je jedna z největších akcí v roce a všichni si mysleli, že jsem si termín pobytu vybral právě tak, abych tu na ohňostroj byl přítomen.

Ono je to těžké - ohňostroje nemám rád už od mala, nikdy mě rachotem doprovázená a po pekle trochu čpící barevná podívaná moc nezajímala. Vzpomněl jsem si na svou dávnou dovolenou v Roháčích, kde jsem si chtěl v úplném klidu odpočinout a dorazil jsem omylem přesně na tradiční a světově vyhlášený folklórní festival (což všichni místní brali z mé strany jako záměr, protože zájemců o folklór bylo tolik, že se do malého podroháčského městečka zdaleka všichni nevešli. Tehdy jsem každé ráno ještě před šestou (kdy spustil první folklór z obecního rozhlasu) utíkal za tichem vysoko do hor.

Tady to ale nemělo být tak strašné: Akce trvá jen jeden večer, kvůli návalu diváků kolem celého jezera se úplně zastavila doprava, o dobrá fotografická místa z Fudži na pozadí byla docela šavlovačka, ale se svým stativem jsem se nakonec taky uplatnil a pár kousků jsem vyfotil. Beru to hlavně jako ukázku, jak by taky pobyt pod Fudžisan mohl vypadat, kdyby se sopka rozhodla oheň nemarkírovat, ale skutečně ho spustit, jako s úctou vyřčené poděkování, že ohňové představení bylo jen "jako" a hora přijala další rok v klidu a ve vzájemné úctě. Nechť jí to ještě dlouho vydrží.

V minulém článku jsem mluvil o slušivých ranních čepičkách: Tak tady jedna je. To je přesně situace, kdy z vrcholu po ránu není vidět zhola nic, ale z míst pod vrcholem je krásný rozhled.

Večer začíná, Fudžisan je připravena shlédnout (s trochou despektu, protože ona by si s takovým úkolem poradila jistě lépe, ale co - když je to jen jednou ročně, dá se to vydržet a nepuknout smíchy) ohňové představení v údolí.

Ohňová květina jako dárek a malá obětina.

Fujtajbl, takhle by to mohlo vypadat, kdyby sopka začala vypouštět ze svých kaťuší hořící kameny. Tzv. kamenné "bomby" se nacházejí v širokém okolí hory.

Něco méně temného pro rozjasnění oblohy...

...a pěkně zesouladit úhel pozorování, aby ohnivý květ rašil přímo z kráteru...

...malinko červené pro větší dramatičnost...

...dnes se naštěstí všude dští jen falešný oheň...

...a rozjásaný květ, kterému světelností konkuruje výkonný měsíc.

Po celém tom představení zůstal jen dým, do kterého se hora na chvíli cudně schovala.

Já se každopádně s jezerem Kawagučiko i s nádhernou Fudžisan loučím a přesouvám se na pár dní do Matsumota. Ostatně, na vrchol Fudži má přijít vichřice o rychlosti až 120 km/h, takže hora se stejně uzavře za oponu z mraků. Já jí každopádně děkuji, že mě přijala vlídně, a držím jí palce, aby tisíce dalších poutníků okouzlila tolik, jako mne.

Znamení ohně

na nebi vypálené

srdcem v plameni.

Pozn.: Další četné reportáže z mých dvou cest, během kterých jsem měl příležitost osobně poznávat nádhernou japonskou zem, najdete ve speciální rubrice Japonsko na vlastní oči.

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Takara Takara | Web | 8. srpna 2014 v 5:14 | Reagovat

Super ohňostroj! Nenarodil ses náhodou pod šťastnou hvězdou? Jen pro srovnání: když já se k Fuji-san vypravím, zakryje ji nechutnej mrak...když ty se vypravíš, tak to máš i s ohňostrojem...:D

2 Kitty Kitty | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 6:56 | Reagovat

Konečně mám klid. Už jsem se obávala, že nastala komplikace. A zatím jsi asi jen déle tvořil hru světel a siluet hory. Stejně jsi měl nečekané štěstí a jak čtu v článcích, víckrát. Tak ať se tě štěstí drží i dál.

[1]: Někomu to trvá a někdo to má hned. Ale ty jsi "u pramene", dojdeš si horu zkouknout jindy. A naplánovat - vrchol bez mraků, ohňostroj podle očekávání ;-)

3 VendyW VendyW | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 7:43 | Reagovat

Jak já miluju ohňostroje! Vynahrazuju si tď ten všechen strach z dětství. I když zase mám špatné svědomí vůči zvířátkům o kterých vím že jim to vadí. Ty jsi viděl něco, za co já bych upsala duši ďáblu a ještě se frníš!!! ;-)

4 Miloš Miloš | Web | 8. srpna 2014 v 8:49 | Reagovat

Velmi zajímavý a u ohňostrojů nezvyklý je výjev na 3. fotce zdola. Ten vypadá jako odpich na velké peci v hutích. Ale sopka vlastně takovou pecí je, jen té taveniny je podstatně víc.

5 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 8. srpna 2014 v 8:56 | Reagovat

Apokalyptické...

Plamenné ohně projevy
lahodí očím, to se ví...

6 matka matka | 8. srpna 2014 v 10:59 | Reagovat

Jak bájný Fénix
nad hladinou stoupající
blíže Fudžisan

7 K. K. | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 12:34 | Reagovat

Ohňostroje moc nemusím - kvůli tomu, že děsí zvířata, ale takhle na fotkách to vypadá moc hezky. :-)

8 Radka Radka | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 16:48 | Reagovat

Budiž blahořečena Tvá dobře skrytá předvídavost - ranní čepice na Fudžisan jsou úchvatné, ale ne v okamžiku, kdy chceš sledovat východ slunce. A Ty dostaneš i ohňostroj jako bonus. Tohle se každému nepodaří ;-)
Ať Tě štěstí provází i nadále :-)

9 Čerf Čerf | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 18:18 | Reagovat

[1]: Pokud jde o Fudži, je ke mně štědrá, to připouštím. Taky jsou ale věci, za které bych tuhle přízeň bez váhání vyměnil.

[2]: Komplikace nastala v tom, že jsem při psaní článku usnul :-)

[3]: Však já mám taky věci, kvůli kterým bych to peklu podepsal. Ale ohňostroje to věru nejsou :-).

[4]: On samozřejmě ten ohňostroj měl vypracovaný perfektní scénář, nic nebylo jen tak na náhodu, celé to byl jeden velký příběh i s průvodním slovem, ze kterého jsem ovšem moc neměl. Tak jsem si z toho vzal aspoň obrazy; to spojení ohně s podřimující sopkou je samozřejmě hodně "štěpné".

10 Čerf Čerf | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 18:23 | Reagovat

[5]: V tomto případě dávám rozhodně přednost kopii před originálem.

[6]: Fénix ze sopečného popela.

[7]: Já ohnostroje nemusím hlavně kvůli tomu, že děsí mě :-). Ale bral jsem to jako dobrou náhodu, takže jsem taky popadl stativ a šel se zařadit mezi nadšené obdivovatele.

[8]: No, ona to byla - přiznejme si - z nouze ctnost. Kdybych měl dost sil, na vrchol bych se vyškrábal včas. Ale protože jsem byl pomalej jak želva, měl jsem na východ slunce pěkný výhled :-).

11 Jarmila* Jarmila* | Web | 8. srpna 2014 v 19:50 | Reagovat

Krásný ohňostroj! :-) A zároveň završení úspěšného výstupu na Fudži.

12 Robka Robka | E-mail | Web | 8. srpna 2014 v 21:08 | Reagovat

Působivé rozloučení! Podobné hvězdice jsem fotila při ohňostroji na Nový rok, ale nemám tak kvalitní foťák a ani prostředí nebylo tak působivé.:-) Vypadá to nádherně.

13 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 9. srpna 2014 v 1:25 | Reagovat

tak bíle
zatřpytila?

14 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 10. srpna 2014 v 21:35 | Reagovat

Čepička Fidži moc sluší. Je taková tajemná:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.