Malý pugét z Velké kotliny

12. června 2015 v 22:43 | Petr Vápeník |  Fotočlánky

To je tak, dostal jsem chuť dát jednomu moc fajn člověku kytku. Skvělý nápad, dalo by se říct, ale když ten nápad dostanete v Jeseníkách, ten člověk je - obrazně řečeno - na druhém konci světa a má svých starostí nad hlavu, určitě dost na to, aby ještě otevíral zásilkové službě a do toho všeho musel hledat vázu, vypadá to dost neprakticky. Ale myšlenka, která se už dostala jednou na povrch, se špatně vtlačuje zpátky do příslušného závitu.

A tak jsem si řekl, že udělám z nouze ctnost: Pugét (aspoň maličkej, luční), bude! A zajdu si pro něj do toho nejvyhlášenějšího rostlinopisného místa, kde prý mají kytiček tisíce různých druhů a některé dokonce takové, že jsou doma jenom tady a nikde jinde na světě: Do Velké kotliny, která je vlastně z Karlovy Studánky "za rohem", musí se jen napřed hodně do kopce a pak hodně a zprudka z kopce. Je jasné, že k těm nejvzácnějším endemitům se jen tak nedostanu, jsou rozesety po "kotelních" loukách, na něž je vstup přísně zakázaný; takový teleobjektiv nemám, abych nasnímal z povolené pěšinky detail. Ale třeba potkám aspoň pár květinek, které budou jako stopařky mávat na kolemjdoucí, aby zastavili a vzali je s sebou do údolí - když už to kvůli podivným ochranářským pravidlům nejde fyzicky, tedy aspoň v podobě obrázku.

Napřed jsem tedy šel ráno hóóóóódně do kopce, až jsem došel do oblak. Cestou z Ovčárny na hřeben Hrubého Jeseníku totiž cesta zavítala až do mraků, odkud nebylo nikam vidět.

Tenhle vrcholek s jednoduchou boudou má výšku 1462 metry a jmenuje se Vysoká Hole. Kousek odtud jsem myslel, že jsem se zbláznil, protože jsem potkal kamzíka. Po návratu jsem zašel do zdejších turistických informací zeptat se, jestli tu nějací kamzíci žijí anebo jestli mají aspoň nějaký prášek na hlavu. A oni prý, že tu pár kamzíků je, právě v oblasti Velkého Kotle. Tedy jsem měl štěstí a nikoli halucinace z nedostatku kyslíku. Aspoň zatím.

Až někdo přijde s objevem, kdo z turistů podnikl v 19.století prvovýstup na Praděd, budu vůči té informaci obezřetný. Na Vysoké Holi je totiž starý hraniční kámen z roku 1681, který vymezoval hranice různých zdejších panství. Nikoli tedy turistické či sportovní zájmy byly tehdy určující ve zdolávání hor, ale ryze prakticky ekonomické.

Hlavní hřeben mezi Vysokou Holí a Kamzičníkem (ha, kamzík! Století páry, vždyť jsem to říkal!) tvoří horní hranu velké ledovcové kotliny s logickým názvem Velký Kotel. Kotlina má prudké svahy a je to místo, kde každoročně sjíždějí do údolí sněhové laviny (pod hřebenem prý bývá nafoukaná vrstva i kolem 10 metrů sněhu, takže jestli zase někdy v českých zemích vypukne doba ledová, epicentrum bude zřejmě právě tady. V zimě je vstup do kotliny přísně zakázaný, přesto je na dně kotle několik docela čerstvých křížů. Ještěže po těch rekordních tropech už tu sníh teď v půlce června není.

Tedy, vraťme se k lučnímu pugétu: Květinových stopařinek podél cesty není moc. Ale tahle drobounká bílá se žlutooranžovými tyčinkami se mi moc líbila. Šup s ní do pugétu!

Druhá pugétová dáma je, myslím, violka sudetská (květinkářky, prosím, kontrolujte mě a doplňujte tam, kde z neznalosti cudně mlčím, ale jestli bude zase něco brslen, tak to mi snad radši Vendy W. ani nepiš :-)) Lehce tygrovitě žíhaná, asi to bude pěkná dračice. Ostatně, ve Velkém Kotli vládne pořád drsná "tržní" příroda a každý si musí urvat svoje místo na slunci, takže draci a tygři nad rostlinnými intelektuály často vyhrávají.

Tenhle modrý kousek byl trochu dál od cesty, takže vypomohl teleobjektiv, ale ostrá květina na fotce bohužel není. Doufám, že se nejmenuje ostřice, to by mne mohla žalovat pro poškození dobrého jména. Ale do pugétu určitě patří, ať to nejsou všechno jenom světlé barvy.

Tohle bych odhadoval na nějaký pryskyřník. A jestli ne, ať už je to cokoli, věřím, že to bude aspoň něco hodně pryskyřníkovitého.

Poslední, ale v neposlední řadě (utrápený překlad anglického last but not least) je tu upolín (evropský?). Ten poznám dokonce i já, samozřejmě - ten klasický upolínovitý tvar květu, upolínovité listy a taky upolínovitá žluť... Nebo je to sakra něco jiného? Abych ho mohl vyfotit, vylezl jsem na ochranný dřevěný plot, bránící kolemjdoucím, aby na chráněných loukách hráli fotbal, a vytrčil jsem fotoaparát s teleobjektivem saxánovitým hmatem několik metrů nad louku. Dál na louce jich byly celé trsy, takže jeden se do pugétu určitě hodí.

A přece jen, v lavinovém poli pod hřebenem, ve výšce kolem 1250-1300 m zůstalo ještě pár míst se zbytky sněhu. Ještě štěstí, že ho není moc, protože naučná stezka kolem nádherné kotliny je za sněhu a náledí uzavřena. Až přijde na truc environmentalistům globální ochlazení, už se do Velkého Kotle nepodíváme a laviny pojedou jako pouťová lochneska každých pět minut jedna jízda, večer prodloužená.

Vím, pugét není úplně přebohatý, není v něm nic cizokrajného, ale jen malé české kytičky, ale je od srdce a věřím, že aspoň trochu potěší. Trošilinku...

Až budete mít cestu kolem, výpravu do Velké Kotliny můžu jedině doporučit. Kopec je to občas docela příkrý, ale podobný přírodní amfiteátr jinde v České republice nenajdete. Měl bych ještě dodat, že v přírodním 3D formátu, který není převedený do plochy fotografie, je to opravdu úchvatné divadlo. A až budete chtít pro někoho natrhat náruč různobarevných květin, pomněte, že existují i nedestruktivní metody, které se s pravidly ochrany místní neobyčejné přírody dokážou vyrovnat :-).

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 12. června 2015 v 23:01 | Reagovat

Napadlo mne hned, že to  bude kytička nafocená, protože chráněné rostliny byste netrhal. I tak  nebo právě proto je tak krásná. Na Ovčárně jsem byla na rekreaci koncem března 1958, sněhu kolem bylo hodně, vycházky  sice trochu namáhavé, ale krásné. Taky  coby holka mladá jsem byla podstatně pohyblivější. Díky, Petře, připomněl jste mi krajinu, kam jsme později občas se syny také zajeli. Není to tak daleko od nás.

2 adaluter adaluter | E-mail | Web | 13. června 2015 v 0:30 | Reagovat

Mohl jsi ten pugétek ještě zabalit do mlžného "modrého z nebe", kterým jsi procházel, doletěl by na danou adresu nepovadlý a svěží.
Zajímalo by mě, kolika lavin by v nově nastalé době ledové bylo zapotřebí, aby kotlinu "srovnaly se zemí", to by pak byl Velký Kotel, podobný pohádkovému "hrnečku vař", sněhu plný po okraj. :-)

3 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. června 2015 v 7:40 | Reagovat

[1]: Já vůbec kytky moc netrhám, líbí se mi, když kvetou podle svého. Tuhle krajinu připomínám rád, to není vůbec zač :-).

[2]: On s klesajícím sešupem počet lavin povážlivě klesá. Ale jistě jednou lidstvo vyvine technologie, které umožní lavinám padat i do kopce :-).

4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 13. června 2015 v 8:21 | Reagovat

Ta modrá je buď černohlávek nebo zběhovec, ale kloním se spíš ke zběhovci plazivému. Upolín si určil naprosto správně, pryskyřník taky. Ale tu bílou to taky neznám. Strašně moc mě mrzí že při mé první a také asi poslední návštěvě v Karlově Studánce a na Ovčárně jsme se dál než právě na obejití Ovčárny a procházce po Karlově Studánce nedostali. Grossvater lákal a vábil, ale  bohužel.....

5 VendyW VendyW | E-mail | Web | 13. června 2015 v 8:22 | Reagovat

Sorry, debil jsem Altervater!

6 Kitty Kitty | E-mail | Web | 13. června 2015 v 8:50 | Reagovat

Máš dobrou metodu jak někoho potěšit květinou. K tomu drobný vtipný text a potěšení je barevné na bílém :-)

7 Jarka Jarka | Web | 13. června 2015 v 9:13 | Reagovat

Měl jsi dobrý nápad, vystoupat si takto do oblak a věřím tomu, že fotografie není schopna zachytit tu horskou krásu. Ale i tak jsem se pokochala, jak horskou scenérií, tak květinkami do pugétu. ;-)

8 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. června 2015 v 9:36 | Reagovat

[4]: Na loukách Velké kotliny hrozí lidem, jako jsi ty, srdeční zástava, že k tak nádherným a vzácným kouskům se není možné dostat blíž. Mimochodem, co jsem se tak dočetl, kotlina je velmi nebezpečná i pro zkušené, již několik lidí (mezi nimi i horolezci) se zabilo ve zdejších roklích.

[6]: Kéž by. Květina by měla být pestrá, voňavá a hodně hodně sváteční.

[7]: Byl jsem tam už kdysi jednou, ale to nebylo vidět skoro nic i při sestupu, navíc celou dobu silně pršelo. Tentokrát jsem si místní amfiteátr užil mnohem víc.

9 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. června 2015 v 9:39 | Reagovat

Mimochodem, kdo by chtěl znát botanické podrobnosti, příklady zde žijících rostlin a vidět i záběry zvnitřku rezervace, můžu doporučit zajímavý odkaz http://botany.cz/cs/velka-kotlina/

10 VendyW VendyW | E-mail | Web | 13. června 2015 v 10:19 | Reagovat

[8]:Takže vlastně můžu být ráda že jsem díky velkému zdržení před odjezdem tohle všechno neviděla :-D. Navíc spíš by ještě byla zavřená protože jsme tam byli v půlce května a to tam ještě vládlo jaro se všemi  svými atributy, tedy teprve se klubajícími kytičkami ze země a tu a tam zbytky sněhu v pangejtech okolo chat na Ovčárně. Spíš mne mrzí že jsme nešli na Petrovy kameny, k těm bylo blíž než na Pradědu.

11 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 13. června 2015 v 10:54 | Reagovat

Vo vypočte kvetín mi chýba jedna dôležitá, ktorej meno ani v slovenčine ani v čstine nepoznám: Hyoscyamus niger. Vie to niekto? Thanks...

12 Čerf Čerf | 13. června 2015 v 11:04 | Reagovat

[10]: Z Petrových kamenů je teď taky přísně chráněná rezervace, nesmí se tam, byť dřív se tam vesele lyžovalo a pár metrů od vrcholové skály je doposud horní stanice bývalého vleku.

13 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 13. června 2015 v 11:10 | Reagovat

Terén pro čarodějnice na koštěti.
Zajímalo by mne jak lítají při snížené vidielnosti (mlha).
Nepotkal´s (kromě kytiček /velmi krásně vycvaktutých/) nějakou?

14 Jarmila* Jarmila* | Web | 13. června 2015 v 13:43 | Reagovat

Petře, děkuji za připomenutí mé dávné návštěvy. :-)
Tehdy jsme šli od Barborky stezkou kolem Petrových kamenů po hřebeni a klesali vedle Velké kotliny do údolí.
Kytičky jsem hltala pohledem. Samozřejmě mě ani nenapadlo něco trhat.
Krásné fotky květinek. :-) Ani já tu bílou neznám. Vidím ji poprvé.

15 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 13. června 2015 v 13:51 | Reagovat

Jsem si jistá, že takový pugét potěšit musí 100%. :)

16 Janinka Janinka | E-mail | Web | 13. června 2015 v 13:53 | Reagovat

Pěkně vybarvený obrázkový pugét! :-) :-(

17 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. června 2015 v 16:54 | Reagovat

[13]: Nepotkal jsem je. Letoví dispečeři je zřejmě navigují do vyšších letových hladin. Ale je fakt, že když vidím majestátní skalisko Petrových kamenů, vždycky si vzpomenu na to, co se tu v okolních údolích dělo kolem skutečných čarodějnických procesů a maličko mě přechází humor.

[14]: No vida, to je přesně moje trasa, jen jsem se přidal až na Ovčárně (na Barborce jsem byl o den dřív, kdy jsem se sem dostal po mé dobrodružné cestě kolem vodopádů a dal si tam k jídlu velmi nelibovou tlačenku :-))

[15]: Jestli to tak je, budu rád. Díky.

[16]: Cestou jsem dvakrát potkal jakéhosi "horského strážníka", kterému jsem byl nejspíš podezřelý, tak mě sledoval, jestli nemám spadeno na nějakou nepravost, za kterou bych si zasloužil pokutu a pětadvacet :-).

18 matka matka | 13. června 2015 v 17:54 | Reagovat

[11]:blín černý. Pozor však, je jedovatá tato rostlinka.

19 Janah Janah | Web | 13. června 2015 v 19:40 | Reagovat

Kdysi jsme byli na dovolené v Červenohorském sedle, a celé okolí obešli..., jo, to už je dávno...

Jinak včera jsem shodou okolností taky "sbírala" kytky do foťáku, tu modrou tam mám taky ;-)

20 baruschkasf baruschkasf | E-mail | Web | 14. června 2015 v 0:51 | Reagovat

Také posílám takovéhle květinky.
Tedy, jen ty, co mi rostou u nás, nebo cestou do školky.
Občas je proložím nějakým tím čtyřlístkem k nalezení :-)
Ty také moc netrhám, stačí  mi foto a pak dám příležitost ke štěstí někomu jinému :-)

21 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 14. června 2015 v 7:25 | Reagovat

[18]: To musi byt ono! Dakujem! (Musi byt aj jedovata - ved nato ju potrebujem! :D  :D )

Historka k tomu, na poburenie naroda ceskeho (a aj slovenskeho!). Vraj to slavne pivo "Pilsen" - teda "Plzen" nie je od slvoa Plzen, ale od nemeckeho "Bilsen", nazov to tejto rastlinky, horkej a jedovatej, od toho blinu cierneho. No jo, co si nepriatelia vsetko nevymyslia, nie? Len aby nas "pomlouvali"... :-D

22 redfox redfox | E-mail | Web | 14. června 2015 v 11:53 | Reagovat

[17]: Jo, Velké Losiny a "Kladivo na čarodějnice"... ale najdeš tam i ruční papírnu, muzeum papíru... Kdybys došel až do Bludova, maj tam (prý) zjevení bílé paní co se pohybuje po chodbách zámku (ten ale vypadá spíš jako větší barák). Předpokládá se, že se spisovatel Franz Grillparzer, který tam pobýval, nechal inspirovat při psaní dramatu "Die Ahnfrau".

23 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 14. června 2015 v 12:52 | Reagovat

Překrásný pugét jsi ,,natrhal"

24 Miloš Miloš | Web | 14. června 2015 v 16:39 | Reagovat

Na záběrech svahů žádná kvítka vidět nejsou, máš kvalitní objektiv s velkou rozlišovací schopností.

Vysoká Hole se pěkně vypíná naproti Pradědu a je v Jeseníkách druhým nejvyšším vrcholem, byl jsem na ní ale jen jednou a už si ani nepamatuji, kam jsme pak pokračovali, žádný velký dojem jsem z ní neměl, asi to bylo tím, že jsem neměl v objektivu tak dobré oči :)

25 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 15. června 2015 v 10:07 | Reagovat

Moc hezká kytice. Je vidět, že sis to v Jeseníkách  hezky užil :-)

26 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 15. června 2015 v 21:05 | Reagovat

Pugét je nádherný - moc se mi líbí :) Je poskládaný z něžných květin a ty já mám ráda :).
Velmi pěkné fotografie, v reálu to musela být pastva pro oči a přímo pohlazení :).

27 Bev Bev | E-mail | Web | 16. června 2015 v 14:43 | Reagovat

Takový pugét a neobyčejně krásný popis jednotlivých kvítků určitě potěšil. :-) Všechny květy jsou krásné, vlastně si ani nevzpomínám, že bych viděla nějaký nepěkný a to samé se dá říct o veškerých rostlinách. Nedávno jsem zkoušela do kytice zahradních květin přidat obyčejné květy mrkvice a ono to bylo naprosto dokonalé. Nebo kopretiny s barevnými orlíčky, to je taky nádherná kombinace.
Příroda je tam ovšem drsná, jak se zdá, ale působivá. :-)

28 userka userka | E-mail | Web | 16. června 2015 v 21:54 | Reagovat

Mně se ten sráz zdá dost prudkej i z fotek, ve skutečnosti to musí bejt fakt něco. Nechápu, jak tam i přes zákaz může někdo lézt. To jsou tak zbytečný zranění, o úmrtích nemluvě.

29 Čerf Čerf | E-mail | 16. června 2015 v 23:42 | Reagovat

[28]: Je zatraceně prudkej. Mě štve, když někdo riskuje v takovém místě kvůli adrenalinu a myslí si, že jemu se nic stát nemůže.

[27]: V kytici se pěkně snoubí hodně různorodé rostliny.

[26]: Ta "kotelní louka" byla nádherně rozkvetlá. Umím si představit, že botanik na té louce udělá tři dizertace :-)

[19]: Že by ji do Jeseníků přivezl ledovec ze Švédska?

30 Čerf Čerf | E-mail | 16. června 2015 v 23:47 | Reagovat

[22]: Ve Velkých Losinách jsem kdysi byl (psal jsem o nich i v reportáži na blogu). Papírna byla ale tehdy bohužel zavřená.

[24]: Vysoká Hole není nijak výrazný kopec, hřeben je v tom místě docela povlovný.

[25]: Užil, to je pravda. Jezdím tam rád už pár let.

[26]: Kdo rád fotí kytky, najde ve Velké kotlině doslova ráj.

31 pherenis pherenis | E-mail | Web | 17. června 2015 v 12:12 | Reagovat

Tak to se i já přidávám svou troškou do mlýna pugétového....taky jen českého, (vlastně moravského) a vlastního...trošku ozvláštnit pugétovou sounáležitost ;-). Nejen z těch mých pugétových květů jsem dokonale oněmněla, omámena vůněmi různorodých mi vypadl text a nedá se ani vyslovit ;-).

s milým pozdravením.....pherenis

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.