Výlet na zámek Bruntál

19. června 2015 v 17:26 | Petr Vápeník |  Fotočlánky

Během mého "jesenického víkendu" byl jeden den vysloveně chladný a občas nepříjemně pršelo. Hřebeny a okolní kopce se schovaly za oblačnou oponu a já se rozhodl vyrazit místo do hor jen někam autobusem do okolí. Nakonec jsem si vybral Bruntál, kde jsem ještě nikdy nebyl, a navštívil tamější zámek. Nebyl jsem na tu návštěvu nijak připravený a nečekal jsem nic zvláštního, město jsem neměl spojené s žádným obzvláštním očekáváním. Skutečnost mě ale mile překvapila, bruntálský zámek je nejen krásný, ale mají tam zjevně i výborné průvodkyně. Ze zkušeností z různých jiných míst jsem čekal nějakého brigádníka, který má nazpaměť naučeno několik stran faktů a mimo tuto zahrádku prakticky nic dalšího nekvete. Dostalo se mi naopak obsáhlého výkladu se spoustou propojek a souvislostí. Navíc jsem byl "ve skupině" jediným návštěvníkem, takže výklad byl docela interaktivní. Tolik, že jsem málem nestíhal fotit - tu možnost si tu můžete přikoupit za 20 korun.

Zámek má velmi zvláštní tvar kruhové výseče, byl při výstavbě omezen městskými hradbami. Po bitvě na Bílé Hoře byl konfiskován rodu pánů z Vrbna a přešel do majetku Řádu německých rytířů. Od roku 1816 se stal sídlem velmistra řádu. Nyní je v majetku státu, veřejně přístupný je od roku 1960. Na fotografii je zámecké průčelí se vstupní branou. Cedule u vchodu zvala na veselý program Partička, takže jsem chvíli zaváhal, jestli jsem tu dobře, ale naštěstí jsem vešel a žádnou veselou partičku nepotkal.

Návštěvníci procházejí pokoji v 1.patře zámku. Z mnoha jsem vybral jen pár fotografií: Na té první je vidět celkem střízlivé vybavení jedné z místností, zvláště malebný mi připadne pohotovostní nočníček :-).

Vždycky mě fascinovaly staré knihovny. Jak jsem se dozvěděl, zámecká knihovna obsahuje knihy velmi různorodých žánrů od významných vědeckých a filosofických publikací až po červenou knihovnu. Zdejší nejvýznamnější velmistr řádu arcivévoda Evžen Habsburský si poctivě do každé přečtené knížky vepsal datum přečtení, což mi přijde pro zpětný pohled na život na zámku jako mimořádně zajímavý zdroj informací, tím spíš, že šlo o knížky psané v mnoha různých jazycích. A úplně pod čarou bych upozornil na krásnou dřevěnou podlahu.

Jak jsem pochopil, arcivévoda Evžen je vůbec postavou, která zanechala na zámku a na dalších majetcích patřících Řádu (především šlo o hrad Bouzov) nesmazatelnou pozitivní stopu. Když to trochu přeženu, tato osoba mi podle dostupných informací připadla jako takový místní Karel IV, "otec regionu". On když se jednou za čas povede nějaký opravdu osvícený a všestranně zdatný šlechtic, má to většinou na rozvoj daného místa mnohem výraznější dopad než desítky let sebelépe fungující demokracie :-)

Průhled propojenými pokoji v 1. patře zámku. A v každé z místností nějaká budovatelská stopa arcivévody Evžena.

Nechce se vám za modlitbou chodit až do kostela? Co takhle si do bytu pořídit příruční oltářík s úložným prostorem?

I sbírku zbraní dával dohromady - jako všestranný sběratel pohybující se napříč mnoha obory - arcivévoda Evžen.

Prohlídka jednotlivých pokojů zámku je i malým "průletem" různými styly od baroka přes klasicismus, rokoko i secesní prvky. Dá se říct, že řádoví velmistři měli docela vkus; aspoň mému oku lahodí. Abychom lehce parafrázovali Jana Wericha - ono "takový baroko i rokoko jsou moc pěkný pro oko!"

V hracím (nebo taky pánském) salónku jsou k vidění i zajímavé hudební nástroje. Zajímalo by mne zadrnkat si na spinet, ale když bych se k němu pokusil přiblížit, spustil by se úplně jiný kvalitní zvuk :-).

Hlavní zámecký sál je jedinou místností zasahující až do druhého patra, které je pro běžné návštěvníky nepřístupné. Sál ale nemá dobrou akustiku, takže pro koncerty a společenské akce (včetně svateb) se používají jiné zámecké prostory.

Dostanete-li se někdy do Bruntálu na návštěvu, myslím, že zámek byste neměli minout - prohlídku interiérů ani bezprostřední okolí upravené na zámecký park. Mně celková návštěva města vyšla na cca 4 hodiny a prohlídka zámku byla jejím nejsvětlejším bodem (tím nejtmavším byl místními hasiči právě pacifikovaný požár jednoho z původně docela pěkně opravených historických domů u náměstí). Další dny už se zase počasí umoudřilo a horská příroda Jeseníků opět svou lákavostí přetrumfla okolní městečka.

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Kitty Kitty | E-mail | Web | 19. června 2015 v 17:55 | Reagovat

Být jedinou návštěvnicí "ve skupině" se ti bohatě vyplatilo. I focením - pro tvoje dlouhotrvající fotky zde sice pšenka nekvetla, ale fotky jsou pěkné. Jo - pěkné interiéry, ale uklízet a leštit bych je nechtěla. Zato měl pan arcivévoda čas na ladění zámeckých interiérů ;-)

2 Jarka Jarka | Web | 19. června 2015 v 20:05 | Reagovat

Tý jo, to muselo být prima mít průvodce sám pro sebe. Určitě jsi se dozvěděl víc zajímavostí, než kdyby jste zámeckými komnatami procházeli v početném houfu. Ráda jsem se bruntálským zámkem prošla s tebou. :-D

3 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 19. června 2015 v 20:42 | Reagovat

Zasekl jsem se na obrázku knihovny a už se mi nechtělo rolovati níže...

4 Janinka Janinka | E-mail | Web | 19. června 2015 v 20:45 | Reagovat

A co vyhlášené bruntálské žáby, nepotkal jsi? :-D
Do Bruntálu se chystáme v létě, snad se nám zadaří při naší dovolence na Moravě :-).

5 baruschkasf baruschkasf | E-mail | Web | 19. června 2015 v 21:15 | Reagovat

Nábyteček, podlaha, lustr, zbraně i nočníček, nádhera...
Ale ta knihovna, to je sen :-)

6 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. června 2015 v 21:47 | Reagovat

[1]: Ony se ty stoly zase tolik neupatlají :-)

[2]: Ano, byla to hodně intenzivní prohlídka. Měla být na 50 minut a nakonec i takhle v jednom návštěvníku trvala paradoxně hodinu a čtvrt. A pořád bylo o čem povídat.

[3]: No jo, cca 20 000 svazků. Tam by ses asi chvilku zdržel.

[4]: Já jsem Comeback vůbec nesledoval, takže jsem si musel žáby vygooglit :-).

[5]: Nočníček bych vyměnil za splachovací WC, ale knihovnu bych rozhodně ponechal :-).

7 Robka Robka | Web | 19. června 2015 v 22:38 | Reagovat

Krásná prohlídka. Líbilo by se mi v knihovně, ale do té postýlky bych se asi nenatáhla - vypadá, že je poněkud krátká. Ale nočník je náhodou praktická věc, splachovací záchod by se pod postel ani nevešel.:-)

8 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 19. června 2015 v 23:06 | Reagovat

Krásný zámek

9 userka userka | E-mail | Web | 19. června 2015 v 23:21 | Reagovat

Ta knihovna je teda úžasná! Já jsem zrovna dneska tu svou uspořádala do dívatelnýho stavu. Koukám, že v Bruntále se jim taky některý police prohýbají :D

10 Miloš Miloš | Web | 20. června 2015 v 9:20 | Reagovat

V Bruntále jsem ještě nebyl, je vím, že je známý nebývale vysokou nezaměstnaností. Když se synové připravovali na přijímačky na SŠ, nakoupili jsme několik knížek se zadáními testů z předchozích let a z bruntálského gymnázia byly vždy nejjednodušší. Proto jsem se ani nedivil povědomí o Bruntálsku jako chudém kraji.
A vida, žil tam druhý Karel IV. a mají tam krásný zámek a výborné průvodkyně. Fotografovat na zámcích není běžné ani za poplatek. Vlastně si ani nepamatuji, že by to u nás někde bylo možné.

Petře, na čtvrté fotce shora jsou na zdi malby, nebo jde o tapisérie či něco podobného?

11 VendyW VendyW | E-mail | Web | 20. června 2015 v 9:28 | Reagovat

S tím osvíceným feudálem s tebou naprosto souhlasím. Asi pro moji, nevím proč, tak velkou oblibou monarchií. Ne každý šlechtic byl hajzlík jak se snažili předkládat bolšáni v hodinách dějepisu. Naopak byli to velmi dobří hospodáři a podnikatelé, obzvlášť od doby kdy obchodování přestalo být pro šlechtice tabu a něco nepatřičného. Samozřejmě že i tu a tam se nějaký nezvedený potomek našel, jenže co to je v porovnání s našimi nynějšími "demokratickými" politiky ..... Knihovna je opravdu velmi vyvedená, jak co se týče sbírky svazků tak i podlahy. Mě neustále překvapuje jak malého vzrůstu byli dříve lidé když vidím ty pidipostele :-D

12 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. června 2015 v 9:38 | Reagovat

[7]: Zkusím se zamyslet nad technickým řešením horizontálního splachování :-)

[9]: Moje knihovna mi kouká přes rameno na obrazovku a v jejím skle se leskne němá výčitka :-)

[10]: Fotografování se teď dá občas přikoupit. Poprvé jsem to zaregistroval ve Vranově nad Dyjí, ale tam byl ve srovnání s Bruntálem pětinásobný poplatek.

Dozvěděl jsem se, že se jedná o malbu do suché omítky (na rozdíl od fresek).

[11]: Mimochodem, zrovna arcivévoda Evžen měl prý přes 190 cm a na tehdejší dobu to byla opravdu velmi výrazná persóna nejen skutky ale i vizáží.

13 Jana Jana | E-mail | Web | 20. června 2015 v 9:39 | Reagovat

Jsem moc ráda, že někdo hodnotí i průvodkyně - neboť poslední dobou jsem na zámcích (ne mlýn či kovárna) potkala spíše brigádníky, kteří sotva uměli, co umět měli! Zámek mi podle fotek připomíná Slavkov, obzvláště jedna místnost onu oválnou :) Díky Tobě se do Bruntálu na zámek těším! :)

14 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 20. června 2015 v 13:28 | Reagovat

Tak to se divím, že s takovou "velkou" skupinou průvodkyně šla sama O_O  :-D  :-D  :-D Zámek je krásný a Werich měl ne na 100 ale 1000 % pravdu :-)  :-)  :-)

15 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 22. června 2015 v 21:50 | Reagovat

Sbírka zbraní se mi moc líbí..:). Knihovna a krásná podlaha taky. Je to všechno nádhera - krásně udržované, nábytek se leskne.. Nádherný zámek a samozřejmě pěkné fotky..:).

16 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 25. června 2015 v 13:13 | Reagovat

V Bruntále jsem ještě nikdy nebyla. Velmi mě zaujal příruční oltářík. :-)

17 fotoportret fotoportret | E-mail | Web | 12. července 2015 v 12:26 | Reagovat

Jááj to sú miesta.... keby mam možnosť tak si tam vezmem modelky a modelov a viem sa tam vyhrať, krásne miesta na fotenie ;-)  :-D

18 Čerf Čerf | E-mail | 12. července 2015 v 13:33 | Reagovat

[13]: Taky jsem měl teď zkušenost spíš s nabiflovanými brigádníky, takže to pro mě byla velmi příjemná změna. Je dobře poznat, jestli průvodce vybírá ze svých obsáhlých znalostí část, o které mluví, nebo nerozumí ani tomu, co má napsané. Proto jsem na anketním lístku doporučil zamyslet se nad tím udělat třeba jednou, dvakrát o víkendu pro zájemce delší a podrobnější prohlídku. Průvodkyně by měla víc čas na různé souvislosti a tí, co se o věc zajímají hlouběji, by dostali mnohem víc než při standardních 50 minutách.

[14]: Taková "skupina" jako jsem já, je pro průvodce opravdová radost :-).

[15]: Ano, bylo to pro mě překvapení, po dlouhé době jsem se zase na zámku cítil jako vítaný host.

[16]: Taky jsem si říkal, že se hodí jako pohotovost pro akutní duchovní krize.

19 Čerf Čerf | E-mail | 12. července 2015 v 13:35 | Reagovat

[17]: Když to říkáš, vysloveně v těch interiérech tvoje modelky a modely vidím a moc pěkně se na tu představu kouká. Dokonce by si nemuseli brát s sebou vlastní hudební nástroje, protože ty jsou ve výbavě. Jen by musel někdo vypnout poplašné zařízení :-).

20 Eva jančíková Eva jančíková | E-mail | 14. července 2015 v 13:57 | Reagovat

[4]:Jo bruntálské žáby? Myslíte tu jedinečnost v přírodě - zubaté žáby? Prý mají být zapsány do seznamu UNESCO pro přírodu.Tak ty se na zámku nevyskytovaly, vím to, dlouhá léta jsem tam fungovala. Ale údajně jednu někdo viděl v zámeckém parku pod salla terenou, ale to může být kec. Ale kdo ví, množí se geometrickou řadou.

21 Eva Jančíková Eva Jančíková | E-mail | 14. července 2015 v 14:13 | Reagovat

[12]:K tomu arc. Evženovi Habsburskému, byl sice údajně 190 cm vysoký, ale když se zadíváte na jeho portrét, byl to skutečně krásný muž. No nic, složil slib čistoty čili ženy neměly šanci, byl velmistrem ŘNR, této funkce se vzdal, aby řádu po roce 1918 zachránil majetek (jak víte habsburský majetek se likvidoval ve prospěch nového státu). Arc.Evžen do svých sbírek zahrnoval vše možné, kromě obrazů a jiného umění, knih, pohlednic, zbraní, to byly i podivné kuriozity. Ty byly po válce zlikvidovány jako nevkusné zbytečnosti, prostě by se dalo konstatovat, že jim ti noví držitelé zámku jaksi nerozuměli. O_O

22 Janinka Janinka | E-mail | Web | 14. července 2015 v 14:24 | Reagovat

[20]: Ano, přesně ty myslím :-)

23 Čerf Čerf | E-mail | Web | 14. července 2015 v 22:34 | Reagovat

[21]: Svým sběratelstvím mi je sympatický. Docela by mě zajímalo, co byly ty "nevkusné zbytečnosti". Je zvláštní, jak se vždycky najde nějaký přičinlivý "arbiter elegantiae", který si onu míru nevkusné zbytečnosti troufne posoudit :-).

24 Eva Jančíková Eva Jančíková | E-mail | 15. července 2015 v 13:53 | Reagovat

Ty "nevkusné zbytečnosti" jsem nezažila, byly zlikvidovány dávno před mým nástupem do zámku, ale pamětníci uvádějí, že to byly nejrůznější přírodní zpotvořeniny, vycpaniny, ale také dřevěné nebo kamenné útvary, často dovážené z celého světa. Bylo jich už tolik, že pro ně arc. Evžen vymezil prostor v samostatném zámku na Opavsku (pak tam byl domov důchodců, nevím čemu objekt slouží dnes). No, možná bychom se jimi dobře bavili i dnes. Ovšem daleko větší škoda vznikla zánikem nebo zcizením skutečně skvělých předmětů, např. obrazů, které po válce někam nenávratně zmizely. Ovšem i to, co ještě zůstalo, dodnes tvoří velké bohatství. Patří k němu i část umělecké sbírky pocházející většinou z doby gotiky a renesance,převezené ještě za arc. Evžena z Bruntálu na hrad Bouzov, který nejenže nechal romanticky přestavět a upravit, ale i vnitřní vybavení mělo odpovídat duchu středověku. Měla zde žít arcivévodova matka arc. Alžběta (Evžen se narodil v roce 1893 v Židlochovicích na Moravě). Později mu v Rakousku bylo nabídnuto, aby se stal prezidentem, což údajně odmítl(?) Zemřel v 91 letech (30.12.1954) v italském Meranu a pohřben byl v kapli sv.Jakuba v Innsbrucku. Kdyby se dožil dnešních dnů, asi by se těšil z případného návratu majetku řádu (dnes se zvou - Řád bratří domu Panny Marie v Jerusalémě, velmistr sídlí u Vídně).

25 Čerf Čerf | E-mail | 15. července 2015 v 19:14 | Reagovat

[24]: Velmi zajímavé informace, no vida, co se ještě pěkného dozvídáme! Děkuji.

Myslím, že Habsburk jako prezident by byl politicky nepřijatelný, odmítnutí proto považuji za prozíravé.

26 Jana Jana | E-mail | Web | 2. srpna 2015 v 22:11 | Reagovat

Dnes jsem na zámek dotáhla dokonce i rodiče mého přítele s tím, že chci onu skvělou průvodkyni... Asi jsem moc tlačila na pilu, neboť slečna byla první den, skoro všechno četla a na 99% dotazů odpovídala - Nevím, nemám to ve skriptech ... Takže zámek nádherný a příště jiný průvodce :)

27 Čerf Čerf | E-mail | 2. srpna 2015 v 22:32 | Reagovat

[26]: Inu, za zhoršení standardu ve vrcholné sezóně bohužel nemůžu :-). První den, no jo, to bývá pro brigádníka drsné a pro návštěvníky ještě víc. Tak snad jste si s přítelem a rodiči užili aspoň pěkné interiéry, hmmm...

28 Jana Jana | E-mail | Web | 2. srpna 2015 v 22:33 | Reagovat

[27]: Ano, interiéry byly opravdu nádherné a ta knihovna ... No nádhera!!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.