Podzimní příděl vody pro Lefkadu

26. září 2015 v 9:10 | Petr Vápeník |  Črty z Lefkady

Jste-li na Lefkadě v horkém řeckém létě - a to většina turistů z pochopitelných důvodů bývá - určitě si položíte otázku: Kde se tady sakra bere pořád voda k normálnímu použití, když podle zdejšího počasí by tu měla být logicky jenom poušť? Odpověď je nasnadě: V zimě! Přičemž zima v očích Řeků nastává v okamžiku, kdy přijdou deště. Dobře si vybavuji, jak Athéňanky koncem října vytáhly kozačky a kabáty s kožešinou, když jeden den pršelo a teplotu to srazilo ze třicítky na mrazivých dvaadvacet.

Část vody pro další sezónu se na Lefkadě začala právě čepovat: Přijeli nebeští hasiči a momentálně přečerpávají vodu z oblohy do zdejší po létě vyprahlé půdy a taky do nesčetných podzemních zásobníků. A techniku mají docela slušnou, protože přečerpávání probíhá opravdu ve velkém, čili lije už druhý den jako z konve. Když jsem se včera vypravil na nákup zdejších pochutin, průtrž mračen mě uvěznila ve zdejším marketu pěkně dlouho Jen malá část napršené vody odteče bez užitku jen tak do moře, byť taky nějaká je: Místní říčka, kterou pamatuji prakticky výhradně vyschlou, najednou ožila a voda z ní si na zdejší pláži prorazila odtok.

Už včera při přistávání letadla jsme pochopili, že vody je v nebeských nádržích připraveno dost: Klesali jsme hustou oblačností snad z deseti kilometrů až těsně nad letiště, z mraků jsme se vynořili jen kousek nad přistávací drahou vojenského letiště v Preveze. Při cestě autobusem do Vassiliki jsme zažili několik mohutných přívalů deště a poté, co se nebeské síly rozhodly dát mi trochu času na klidné ubytování a přivítání s řeckými známými, lijavec spustil bandurskou i tady - v nejjižnější části ostrova. Večer byl sice zamračený, ale klidný, takže si všichni mohli vyzkoušet kulinářská lákadla zdejšího přístavu (takové poctivě udělané skopové maso s hranolky, které jsou z opravdických brambor, to vše zalité místním vínem, to je prostě neobyčejná pochoutka. Po návratu, už pozdě v noci, jsem se navíc rozhodl využít skutečnosti, že z pokoje to mám k moři asi padesát metrů, popadl jsem stativ (když už jsem se s ním vlekl takovou dálku) a zašel jsem si fotit na zcela temnou městskou pláž, abych vám tu taky mohl něco drobného ukázat.

První odpolední setkání s Iónským mořem po třech letech. Modrošedá paleta barev u městské pláže ve Vassiliki.

Liják byl vskutku vydatný, takže tahle grilovačka u pláže musela být zjevně přerušena :-)

Zdejší bohové mračen to trochu přehnali ve snaze vyjít vstříc mému přání nemít na obloze stále jen tu katalogovou a nudnou azurovou modř z léta, ale poctivé a obrazově výrazné mraky. To ovšem netušili, že Čerfové si dokážou poradit i v takové situaci a využijí ji k sadě nočních snímků. Tím spíš, že odpolední lijáky zlepšily dohlednost a z mraků a z provazců deště se vylouplo pobřeží Ithaky a Kefalonie, ze kterého jsou normálně vidět jen rozpitá světýlka pobřežních osad. Tady jsem si vyzkoušel disciplínu fotografování naprosté tmy: V hledáčku fotoaparátu totiž nebylo vidět vůbec nic, ale zkusil jsem dát vysoké ISO, dlouhou expozici ale vyšší clonu - a metodou pokus-omyl (v kompozici, expozici i zaostření, protože prostým okem nebylo vidět opravdu skoro nic) jsem nakonec přece jen pořídil pár snímků.

Městská pláž ve Vassiliki a stejnojmenný záliv, pohled na vzdálená pobřeží Ithaky a Kefalonie, na bočních okrajích je vidět lefkadské pobřeží.

Tohle byl jediný záběr, který bylo aspoň trošku možné komponovat už v hledáčku, protože v něm bylo něco málo vidět. Mladý pár jsem na obrázku mít chtěl (jakmile mne chlapec s dívkou spatřili, že fotím jejich směrem, okamžitě prchli), ale věřil jsem, že dlouhá expozice zachová jejich inkognito.

Moře bylo toho večera neklidné jako starý Brůna z Majora Zemana. Ne rozbouřené, ale neklidné, což se projevovalo na nevypočitatelných vlnách, jejichž bíle zpeřené hřebeny se občas bojovně střetávaly a občas zase navzájem ve své nezpochybnitelné síle podporovaly. Kdyby se to s délkou expozice přehnalo, nezbylo by z těch vln na fotce nic. No a protože jsem aspoň trošku vlny zviditelnit chtěl, musel jsem zkoušet různé expozice, až ta šestivteřinová při úplně odcloněném objektivu (proto už vzdálené pobřeží není úplně ostré) byla akorát :-).

Nakonec z toho krátkého výletu na pláž bylo docela poctivé půldruhahodinové focení, které končilo jen chvilku před půlnocí. V noci se oblačné šiky opět spojily a přešly do protiútoku. Příroda lačně nasává vodu a já doufám, že díky tomu během následujících dvou týdnů krásně rozkvete a vy z toho jako můj doprovod na cestách budete taky něco mít :-).

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 VendyW VendyW | E-mail | Web | 26. září 2015 v 9:17 | Reagovat

Jó, tak to bych si taky dala líbit! Krásné i když zamračené a pršivé......

2 matka matka | 26. září 2015 v 9:55 | Reagovat

á, tak jste zdárně přistál a jak vidím, vůbec nespal, abychom měli ke snídani krásný fotečky. Paráda.

3 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 26. září 2015 v 10:00 | Reagovat

Výborne "hrozivé" fotky! Super. Už nemám strach, že sa budeš len nudiť na pláži.

4 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 26. září 2015 v 10:01 | Reagovat

A nenechaj si ujsť v nedelno-pondelkovej noci mesiac!

5 userka userka | E-mail | Web | 26. září 2015 v 11:08 | Reagovat

Tak nenastydni :) Fotky jsou hezký, teda spíš lákavý. V tom dešti tam bych klidně nějakou dobu strávila ;)
Přerušený grilování je taky dost dobrý, mám z toho hlad.

6 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 26. září 2015 v 11:16 | Reagovat

Děkujeme z zprostředkování :-)
Stojí to za to :-)

7 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 26. září 2015 v 17:08 | Reagovat

Zdá se, že grilovali opravdu čerstvé ryby...

8 Čerf Čerf | E-mail | Web | 26. září 2015 v 17:35 | Reagovat

[1]: Dnes to ještě za moc nestálo, ale začíná se to klubat!

[2]: Ale bajo, druhou noc bez spánku bych asi nedal, přece jen to už není, co bývalo a jedna byla až dost :-)

[3]: Myslíš film Nuda na Lefkadě? Ten se, myslím, natočit dá, ale jiným režisérem :-).

[4]: Uvidíme, snad tu bude vidět.

9 Čerf Čerf | E-mail | Web | 26. září 2015 v 17:38 | Reagovat

[5]: Dnes jsem málem zabloudil v mracích, ale odpoledne už se skoro veškerá oblačnost rozpustila. Zítra má být pěkně.

[6]: Dneska byly dobré podmínky na chození. Tak snad budu ráno zase zprostředkovávat :-).

[7]: Ryby tam lákají na "drive-in".

10 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 26. září 2015 v 18:03 | Reagovat

Přeji pěkný pobyt v přijatelném počasí a hodně hezkých záběrů, abyste mohl přiblížit život na oblíbené Lefkadě i nám. :-)

11 Kitty Kitty | E-mail | Web | 27. září 2015 v 10:32 | Reagovat

Jet si na Lefkadu fotit déšť a mraky, to jsi celý ty. Zkoušet a hledat, jak nachytat co nejvíc originalit.
Jo a víš, že jsem včera (v sobotu) byla u Máří Kosáčka? Tam by jsi mi zase mohl předat ty tři fotko-obrazy, jenže jsme se časově minuli. Tak třeba zase někdy někde - nová navigace už nás přivede třeba i na tu Lefkadu. Jenom kdybychom měli o pár desítek menší číslo na počítadle věku. Přeji ti různé počasí, aby jsi se nenudil jen focením milenců na plážích ;-)  :-D

12 Janinka Janinka | E-mail | Web | 28. září 2015 v 12:33 | Reagovat

A tady nezaprší a nezaprší. Zato tu ale máme mrazíky a škrábeme po ránu auta :-D.

13 Miloš Miloš | Web | 28. září 2015 v 19:56 | Reagovat

Čtu teď články zpětně, protože jsem byl pár dní pryč, a v pátek jsi psal, že nevíš, jak to s blogovou aktivitou na Lefkádě bude a v sobotu je tu už první článek :)
Potopená plátěná židle připomíná jihoasijské končiny po monzunových deštích.

14 Čerf Čerf | E-mail | Web | 28. září 2015 v 20:29 | Reagovat

[10]: Děkuji, budu se snažit.

[11]: Fotkoobrazy už mají svůj termín i naplánovaný scénář, jejich čas rozhodně přijde. Ve focení milenců na plážích jsem decentní, jak se můžeš přesvědčit :-). Blíž to komentovat nebudu, protože jsem slíbil, že nebudu zlobit, a to by asi zlobení být mohlo. A Čerf když něco slíbí, tak to... no tedy... tak se vždycky... tedy skoro vždycky...tedy aspoň se snaží to dodržet, hmmm... Aspoň někdy!

[12]: Do mrazíků je tady věru daleko. Dnes jsem se byl podívat v místním vinařském podniku a měl jsem cukání zeptat se jich, jestli dělají taky ledové víno :-).

[13]: Do konce září mám dokonce wifi na pokoji, takový přepych! Pak se bude muset improvizovat. Hned 1.říjen je pro mě důležité datum, tak si musím najít nějakou dobrou kavárnu, nejlépe tu, co v ní podávají "soumadu" - tradiční mandlový nápoj. Mandle už padají z mandloní a já jsem zatím tuhle zkušenost trestuhodně zanedbal.

15 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 28. září 2015 v 21:29 | Reagovat

Parádní fotorgafie, Petře..:). Moc se mi líbí hned ta první..:).

16 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 8. října 2015 v 19:05 | Reagovat

Ještě jsem neviděla a nevím jestli někdy vůbec uvidím opravdu neklidné nebo dokonce rozbouřené moře. Mořská hladina a oheň mě přitahují i když se jich i bojím :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.