O viagernících a jiných vykucích

8. prosince 2015 v 21:26 | Petr Vápeník |  Glosy, fejetónky, úvahy

Vždycky mám radost, když se některý z čtenářů svým komentářem vrátí ke staršímu článku. I proto neustále odolávám pokušení uzavřít komentáře u asi patnácti článků, které si jacísi holandští roboti z neznámých důvodů vybrali (kruciš, je tenhle robot životný nebo neživotný?), aby na ně čas od času uspořádali organizované nájezdy s reklamou na viagru a další životabudiče. Když jsem chtěl - poučen mafiánskými filmy - aby mi blog.cz proti těmto nezvaným hostům poskytl ochranu, dozvěděl jsem se, že přece mohu u napadaných článků uzavřít komentáře a každý holandský robot pak ostrouhá a z mých stránek odejde s nepořízenou. No, nevím, myslím, že je to názor dost podceňující robotický intelekt, protože článků je na mém blogu na výběr ještě dost a oni mi přece chtějí jen dopřát splnění mých dosud netušených přání a vůbec celosvětové dobro přesně podle "šedesátkového" hesla "make love, not war".

Užuž nad tím zaslepením komentářů občas uvažuji, ale nakonec si přece jen vždycky řeknu: Co kdyby právě takový článek chtěl okomentovat nějaký nadšený návštěvník, moje obdivovaná a zásadně nekomentující múza nebo aspoň - měl bych být skromný - normální "nerobot"? Přece nedopustím, aby zlovolní roboti - podobně jako v jiných ohledech třeba zlovolní teroristé - ovlivňovali můj život natolik, abych se podřizoval právě jejich pravidlům! A tak komentáře neuzavírám, ale poctivě roboty blokuji a jejich zablokované komentáře s reklamou na různé levné modré, žluté či fialově puntíkaté pilulky vytrvale mažu s vírou, že můj tichý trpělivý odboj třeba nakonec roboty unaví a oni se natrvalo vrátí na břehy svých překrásných grachtů.

Moje mdlá forma asertivního odboje ale zatím vede jen k dalším a dalším atakům: Když vidím, že se mi během jedné minuty objevila na blogu dvacítka komentářů, je mi jasné, že se nestal zázrak, abych získal ve stejný okamžik dvacítku čtenářů, kteří se rozhodli mi zanechat povzbudivý vzkaz. Vím, že jde o holandskou návštěvu, která si jen na chvíli odskočila z dýmu coffee shopu, aby i mně dobrosrdečně doporučila recept na opravdu plnohodnotný život.

Stane se ale občas že nové komentáře nepřicházejí v houfci, ale jde o solitéry, kteří rovněž směřují k některému ze starších a většinou dávno zapomenutých článků. V ten okamžik se vždycky (i bez doporučené pilule) zatetelím lehkým vzrušením: Kdopak u mne byl asi na návštěvě? Že by nějaký nový náhodný návštěvník, který nadobro propadne neodolatelnému kouzlu mých textů, vezme si dva roky prázdnin, aby si mohl poctivě přečíst všech mých cca 1200 článků a na konci usoudit, že kdyby F.L.Věka nenapsal Jirásek ale Čerf, měl by román nejspíš víc dílů než Encyclopaedia Britannica. S třesoucí se rukou kliknu na zprávu o komentáři a zjistím většinou, že po svých nizozemských kolezích mě tentokrát navštívil robot navýsost český, tentokrát bezesporu zcela životný.

Čeští živoucí roboti totiž vyhledávají na blozích starší tematické články a doplňují k nim do komentářů odkazy na reklamu. A tak zjistím, že u Haiku létajícího koberce se objevila reklama na největší slevy na čističe koberců na sever od Alp. Reklama se dokonce tváří docela sympaticky, alespoň tím, jak se snaží reagovat na téma článku. Kdybych podobné kousky psal já, možná by mě to docela bavilo: "Tvůj koberec létá? To ten můj se jenom špiní! Naštěstí jsem našel úžasné slevy na čisticí prostředky, i ty je můžeš mít skoro zdarma!"

U povídky o bludičkách mi může neznámý dobrodinec v komentáři vemluvit nový model kompasu, protože ten odjakživa s blouděním souvisí. Když v článku pomyslně rozmlouvám s pohádkovými mravenci, dostanu za odměnu odkaz na prostředek na jejich hubení, kvůli čemuž by chudák Jiřík neuspěl v tendru na kamaráda Zlatovlásky. Týká-li se moje glosa obskurního zážitku z ankety Český slavík, mohu být odměněn odkazem na kuchařku specializující se na španělské ptáčky, je-li fejeton z optimistického prostředí hřbitova, reklamní agent mi třeba nabídne ruské hokejové kartičky, protože se použitý fulltextový vyhledávač s určitou pravděpodobností domnívá, že slavná sovětská hokejová útočná řada hrála ve složení Larionov - Krchov - Makarov. Zmíním-li se v názvu článku o ultrazvuku, jistě mi někdo přičinlivě nabídne vyčištění mého zaneseného charakteru v ultrazvukové čističce, a když publikuji básničku, ve které si stěžuji, v čem všem si ve svém životě nejsem jistý, dostanu nejspíš tip na "fakt skvělou pojišťovnu, kde jsem našla vše, co jsem tak dlouho hledala". A možná kdyby Jiří Suchý publikoval legendární Pramínek vlasů na svém blogu, dostal by k němu připlácnuté "osobní doporučení" na nějaký pěkný pobyt v lázních.

Dlouhou dobu jsem byl vůči tomuto typu komentářů shovívavý. Naopak, docela jsem oceňoval, jak se snaží reklamy vypadat nenásilně (ne, že by se to tedy vždycky dařilo!) a chápu, že to je docela otročina vyhledávat tematicky spojené články jen podle nadpisů (na víc zjevně není čas). Na druhou stranu se mi na blogu množí čistě komerční reklamní odkazy, ke kterým nemám žádný osobní vztah a nepoutá mne k nim ani žádný zištný zájem. A říkám si - v čem je to jiné, než nájezdy nizozemských viagerníků? V četnosti? Možná, i když poslední dobou čeští vykukové a vykučky náskok hrdinně stahují, je jich totiž čím dál víc. V nápaditosti? I ten rozdíl se postupně stírá. V cíli žádný rozdíl není: Kup si, nesamostatný Vápeníče, právě to, co já chci a za co jsem zjevně - byť nejspíš nijak královsky - odměněn. No a protože není rozdíl v povaze těchto reklam, není ani důvod, abych vůči jejich původcům postupoval odlišně.

Tedy, shrnu-li to: Ode dneška budu veškerou komerční reklamu popsaného typu mazat bez dalšího speciálního varování (jedinou výjimkou budou reklamy, které mě poctivě rozesmějí, protože dobrého humoru není nikdy dost). Když bude příslušný "komentátor" neodbytný a bude se - i když pod různými jmény - o reklamu snažit opakovaně, naložím s ním stejně jako s viagerníky. Stejně se prý má před Vánoci ochladit, tak se nemůže divit, když půjde k ledu!

Je možné, že business světem vládne, ale pokusím se mu to aspoň v rámci svých omezených sil ve svém malém pronajatém blogovém království ztížit. Ale opět - nehodlám se přizpůsobovat cizím pravidlům, a nebudu proto vypínat možnost vládat do komentářů odkazy. Jak by k tomu přišli všichni ti, kteří chtějí přiložit odkaz na něco zajímavého ze své nebo cizí tvořivé činnosti nebo na něco, co dobře ilustruje jejich názor. Bude to sice pro mne o něco víc práce, ale určitě mi to za to stojí. A vy, milí reklamní agentíci a agentice, to neberte nijak ve zlém; není to nic proti vám a vašim obchodním kontraktům. Jen předem počítejte s tím, že vaše "komerční sdělení" se na mém blogu dlouho neohřejí, takže můžete svůj čas věnovat něčemu efektivnějšímu např. blogerům, kteří vás budou tolerovat, jako jsem to doposud dělal já. Promiňte, už je vás prostě moc!

Začínám podle názvu dnešního článku tušit, že i tento text by mohl být pro některé reklamní poloroboty zajímavý. Copak hezkého mi asi nabídnou tentokrát? :-)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Miloš Miloš | Web | 8. prosince 2015 v 22:05 | Reagovat

U mě si holandští návštěvníci s propagací životabudičů vyhlédli jen jeden starší článek, mám to proto mnohem jednodušší. Nejdřív jsem tyto "komentáře" mazal a pak už začal i blokovat IP adresy a četnost návštěv se postupně snižuje, zřejmě nemají "plovoucí" IP adresy a těch dosud nepoužitých a nezablokovaných hodně ubylo.
U českých reklam je pěkné, že komentáře jsou často k tématu a reklama se pozná až z odkazu na web, proto je (zatím) nechávám.

2 Míra Míra | 8. prosince 2015 v 22:10 | Reagovat

No, hodně jsi jim to zkomplikoval názvem článku. Možná přijdou reklamy na cíchy, ale který z těchto mladých, perspektivních, kreativních, atd., ještě ví, co to cícha je?

3 klavesnicetuka klavesnicetuka | 8. prosince 2015 v 22:24 | Reagovat

Správně, tvrdě na ně!:-)

Mě rozčiluje, když něco na internetu "jen" hledám (nedej Bože nakonec objednám) a další 2 měsíce mi všude vyskakují reklamy na danou věc.

4 Kitty Kitty | E-mail | Web | 8. prosince 2015 v 22:42 | Reagovat

Už zase útočí? Holandští nebo ruští, kdysi mě vyděsili. Zrovna jsem byla v poště, když mi začaly narůstat mejly. Zvládala jsem to dlouho, než se unavili a blokace začala působit.
Máš pravdu: raději budu smazávat jejich nechutné "stopy" než uzavírat komentáře.  Přeju ti klidnou noc a ranní nákuk do pošty ať už značí "setrvalý normální stav" :-)

5 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 8. prosince 2015 v 22:42 | Reagovat

Je fakt, že člověku stačí za každým článkem nějaká reklama, kterou nelze smazat či zblokovat. Je to cena za blogování zdarma - jak nám bylo vysvětleno -aspoň jsem, zarazila vyskakující reklamu dole a pro jistotu za každým svým článkem dělám "obrázek" růže, abych ho oddělila od reklamních odkazů. Jak to dělá už pár blogerů.Jinak komentáře u něčeho uzavírám, jindy vymažu ty nežádoucí komentáře s odkazy, stejně jako to dělají jiní.

6 Čerf Čerf | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 1:29 | Reagovat

[1]: Taky blokuju "robotické" adresy, takže se komentáře až na naprosté výjimky neobjeví "on air". Chodí to ve vlnách, na přelomu října a listopadu to chodilo i něklikrát denně. Ano, české reklamy se většinou - sice trochu roubovaně, ale přece - snaží reagovat na téma článku, nebo tedy spíš na název článku. Ale i to mě postupně přestalo bavit :-). Mimochodem, aktéři taky "vtipně" mění jména, ale ne IP adresy.

[2]: Slibuju, že případnou reklamu na cíchy nesmažu! :-)

[3]: Reklamy blokuju Adblockem, ale samozřejmě ostatní čtenáři bez podobné blokace mají smůlu.

7 Čerf Čerf | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 1:36 | Reagovat

[4]: Teď už se asi 14 dní žádný robot neukázal. Asi mají prázdniny :-).

[5]: To s tím vizuálním oddělením oficiální reklamy obrázkem je dobrý nápad. Mně vadí, že reklama přesně kopíruje formát používaný na blogu, takže to na první pohled vypadá, že jsem ty reklamní pitomosti sepsal sám. Ale když nemohu reklamu zrušit, tak se na ni aspoň díky Adblocku sám nekoukám :-).

8 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 9. prosince 2015 v 8:21 | Reagovat

Jak se nazývá činnost robotů?
Robota byla zrušena roku 1848.

9 VendyW VendyW | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 8:46 | Reagovat

Já, jelikož se ke mě málokdy někdo podívá dobrovolně hlouběji do historie, i když občas se někdo takový najde, ty komenty uzavírám. Udělala jsem to ale asi jen u tří článků, jinak stačilo zablokovat adresu. Ale zatím (klepu na dřevo) mám už hodně dlouho pokoj. Vlastně od uzavření těch komentů. Roboti to vzdali. Navíc to má tu výhodu že se ti v administraci blogu v menu ukazuje kdo čeká na schválení svého komentu a tak pokud se tam ukáže jméno nějakého známého blogera tak se můžeš podívat kdo co píše. Ale ony i reklamy Blogu.cz se tváří jako další tvůj článek a to mi popravdě vadí o moc víc. Už kolikrát se mi stalo že jsem si je spletla s dalším článkem a klikla na ně. To mi připadá jako větší podraz a sprostota.

10 Jarka Jarka | Web | 9. prosince 2015 v 8:49 | Reagovat

Musím říct, že jsi mě svým článkem potěšil. Mě totiž viagernické komentáře na staré články chodí taky, ale padají mi rovnou do spamů, které příležitostně promazávám. Myslela jsem, že jsem v tom sama, po zjištění, že ne, je hned líp. ???  :D Reklam jsem si nevšimla, ty nečtu. 8-O

11 Kitty Kitty | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 9:04 | Reagovat

[9]: Vědomě jsem snad neuzavřela jediný článek, s robůtky jsem nadšeně bojovala a podařilo se je zablokovat. Od té doby taky nic. Asi je nepřitahuje blog, kde je zablokovaná cesta ;-)

12 Grumpy Grumpy | Web | 9. prosince 2015 v 9:05 | Reagovat

To sis tímhle článkem trochu naběhl, co asi dostaneš od robotníků k Vánocům? :-D Ale ne, buďme optimisté a věřme tomu, že jsi je tímhle způsobem nadobro zastrašil ;-)

Když ti bylo shora sděleno, že přece můžeš komentáře uzavírat, přijde mi to trochu krátkozraké... Vždyť máš blog na jejich doméně nesoucí jejich jméno. Ale co já vím.

Zmínka o F. L. Věkovi mě fakt rozesmála :-D Pamatuju si, jak se do nás paní učitelka někdy v 6. třídě poctivě snažila nasoukat pár dílů seriálu a byla to pro nás taková nuda, že proskočit oknem by v tu chvíli bylo zábavnější. Až na jednu spolužačku, která do té doby přelouskala všech pět knižních dílů a paní učitelka musela přiznat, že to ani ona sama nezvládla :-D

13 VendyW VendyW | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 9:12 | Reagovat

[12]: Jiráska jsem zvládla jen Staré pověsti české a právě toho F.L.Věka :-D . Já ten seriál měla ráda, a dodnes se na něj ráda podívám. Jinak jsme doma měli celé jeho sebranné spisy. Ač jako knihomol se snažím přečíst všechno co mi přijde pod ruku tak Jirásek a pak Agatha Christie jsou dvě výjimky které nezkousnu. ;-)

14 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 11:04 | Reagovat

Kdepak, žádné uzavírání komentářů, prosím :-)
Když mám čas, tak brouzdám u svých oblíbenců a pročítám i staré články. A sem tam mě popadne neovladatelná touha něco staršího okomentovat :-)
A co pak? Jak bych pak svou neovladatelnou touhu ovládla? :-)

15 Le fille Ash Le fille Ash | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 11:50 | Reagovat

Tihle lidé... ty znám. Jsou opravdu velice milí. Ale není od nich snad hezké, jakou nám věnují pozornost? Ne? Ne... *Zamyslí se* Opravdu ne. Děláš dobře, že ses s nimi rozhodlo takhle zatočit! Jen si myslím, že ti robotičtí návštěvníci Tě i po tom budou mít pořád stejně rádi... :D Nu, uvidíš..

16 Grumpy Grumpy | Web | 9. prosince 2015 v 12:11 | Reagovat

[13]: No vida :-D Kdyby ho napsal Čerf, tak by to určitě dokázalo přečíst mnohem víc lidí! :-D

17 VendyW VendyW | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 12:15 | Reagovat

[16]:Nepochybně. A kdyby ho ještě doilustroval svými fotkami byl by to přepych číst i prohlížet! ;-)

18 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 12:27 | Reagovat

Ano, ti reklamní roboti jsou roztomilí. Už jsem také dostal mnohé nabídky, leč pro mne vesměs nepotřebné. Jako třeba na kabelky, různou bižuterii, či dokonce "anální šperk", který je prý naprostou nezbytností života moderní ženy. :D
Reklamní roboti jsou vůbec velmi vynalézaví všeobecně. A nejen na blozích, ale i v internetových médiích.
Když se někde objeví třeba článek o řádění a masakrech spáchaných teroristy, tak snaživý robotík hned vedle loupne reklamu na pohřební služby, či na výhodné zakoupení rakví. Samozřejmě takových rakví, bez kterých se žádný slušný nebožtík prakticky neobejde. :D

19 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 9. prosince 2015 v 13:05 | Reagovat

[18]:
Zajímavé. Mně po masakrech naskauje reklama na rizoto.

20 mengano mengano | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 13:49 | Reagovat

[13]: Tak já jsem asi v tomto případě exotické zvíře. Kdysi opravdu dávno jsem od své knihomolské tety dostala kompletního Jiráska krásně vázaného v kůži, se zlatou ořízkou. Naprostá estetická nádhera. Byla jsem tak zpitomělá tou krásou knížek, že jsem poctivě všechno přelouskala. Ještě u maturity jsem z tohoto svého počinu těžila ;-) Přiznám se, že i můj táta (češtinář) byl poněkud znepokojen tím, jak si zálibně pročítám Husitského krále a Proti všem.

21 mengano mengano | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 13:50 | Reagovat

[19]: S masem nebo s houbami?

22 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 14:02 | Reagovat

Pokiaľ ide o masaker v krajinách tretieho sveta, tak sa jedná o rizoto s mäsom a čiernymi hubami.

23 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 14:03 | Reagovat

[21]: A teď znovu: Pokiaľ ide o masaker v krajinách tretieho sveta, tak sa jedná o rizoto s mäsom a čiernymi hubami.

24 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 14:03 | Reagovat

[19]: Zřejmě se jedná o rizikové rizoto. ;-)

25 šílená kokoska šílená kokoska | E-mail | Web | 9. prosince 2015 v 15:40 | Reagovat

Dokud jsem byla na blog.cz, taky jsem tyhle potvoráky nesnášela. Vždycky jsem jim ten komentář smazala a zablokovala jsem je. Ne že by to nějak pomáhalo... Ale uzavřít články? Nikdy!

26 quick quick | 9. prosince 2015 v 19:33 | Reagovat

Dát k ledu? Aby na jaře nepovstali po zimním spánku jako ještě aktivnější noví bojovníci. :-(

27 Čerf Čerf | E-mail | 10. prosince 2015 v 0:23 | Reagovat

[8]: Povídám si s roboty
pro tebe ty zlobo, ty!

[9]: Ano, i mně ty oficiální reklamy vadí - ne tím, co propagujou, to mě celkem nezajímá, ale tím, jak se snaží tvářit jako naše vlastní dílo. To beru jednoznačně jako podraz, tak se na to aspoň snažím nekoukat.

[10]: Jo jo, je nás víc. Mezi roboty jsou zřejmě naše blogy populární :-).

28 Čerf Čerf | E-mail | 10. prosince 2015 v 0:30 | Reagovat

[12]: Taky tuším, že jsme se s roboty neviděli naposledy. Jen jestli jsem své postrašení neměl sepsat nizozemsky :-).

Mně se seriál líbil, ale knižní podoba na mě byla příliš.

[14]: Zatím jsem komentáře u žádného článku ani nezablokoval ani nedal do moderovaného stavu a ani to nemám v úmyslu. Každopádně - o neodolatelných touhách taky něco vím, ty své si hýčkám, tak těm tvým taky držím palce :-).

[15]: Asi máš pravdu. Co bych neudělal, abych se jim zavděčil! :-)

29 Čerf Čerf | E-mail | 10. prosince 2015 v 0:44 | Reagovat

[18]: Anální šperk se k tvému "Nočníku" docela hodí, ne? :-)

Dost drsná internetová reklama doprovázela nedávno článek o ženě, která se vyhodila do povětří při policejním zásahu v Bruselu. Pod článkem byla reklama s nadpisem: "Skoncujte s křečovými žilami!"

[20]: Zdá se, že tě zážitek s Jiráskem nijak fatálně nepoznamenal :-).

[21]: V současnosti bych pro jistotu volil spíš variantu s kuřecím než s vepřovým masem.

[25]: Mně to taky nejspíš nijak zásadně nepomáhá, ale utěšuju se tím, že jinak by to bylo bezesporu mnohem horší :-).

[26]: Když jsem delší dobu u ledu já, taky jsem pak natěšený na sluníčko nebo aspoň na "neled".

30 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 10. prosince 2015 v 11:02 | Reagovat

[29]: No vidíš, to mne ani nenapadlo, že ti robotíci našli spojitost se jménem mého blogu. :D
V tom případě by ovšem tvůj blog měl být doslova zavalen nabídkami stavebních materiálů. :-D

31 Kutil Kutil | E-mail | Web | 14. prosince 2015 v 10:22 | Reagovat

Mám z vás trochu mindrák... Na můj blog žádní roboti nechodí, nikdo nikam nepřidává reklamu, do komentářů ani do stránky... Nikdy jsem nic neblokoval, nemazal (mimo vlastních příspěvků), prostě nic. Hostuju zadarmo, ochranu dělá sám pan Google... Ale jinak vám v boji s algoritmy držím palce.

32 Čerf Čerf | E-mail | 16. prosince 2015 v 7:40 | Reagovat

[31]: Roboti se mi podle očekávání odvděčili tím, že je začal móóóc zajímat právě tenhle článek :-). Tak držím palce, ať ochranná ruka strýčka Googla funguje lépe než ta naše!

33 Bev Bev | E-mail | Web | 16. prosince 2015 v 7:42 | Reagovat

Někdy mě reklamy pod články vyloženě pobaví tím, jak bizarně souvisí s článkem, něco jako tvá zmínka o konečném řešení problémů s křečovými žilami. Morbidní ale vtipné. :-)  ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama