O moci a bezmoci předvolebních průzkumů

17. října 2017 v 21:01 | Petr Vápeník |  Glosy, fejetónky, úvahy

Vždy před volbami se velká, možná až přehnaná mediální pozornost věnuje předvolebním průzkumům. Každou chvíli (samozřejmě jen v mezích zákona - např. teď už se v posledních dnech před volbami žádné další výsledky průzkumů zveřejňovat nesmějí, což, věřím, se netýká tohoto článku, protože ten je zcela číselprostý) je možné v novinách, na internetu či v televizi vidět nejrůznější grafy, nad kterými se někteří usmívají, jiní lamentují a vztekají se, někteří dokonce sprostě nadávají - většinou tím více, čím méně odrážejí "průběžné výsledky" názorové preference dotyčného čtenáře. A názory na podobné průzkumy jsou rovněž proměnlivé jak dubnové počasí: Někdo je považuje za prostředek permanentní manipulace, jiný je bere jen jako běžné čtenářské rozptýlení kdesi na úrovni horoskopu (což je, myslím, velmi šetrné a odpovědné k činnosti vlastního srdce a už tak dost přetlakovaných žilek v mozku); někdo ovšem podle průzkumů usuzuje na spoustu důležitých věcí (především politici samotní) a snaží se podle nich nějak zachovat a promítnout vlastní interpretace zveřejněných výsledků do svého konání. Úplný Eden je to pak pro všemožné politology, politické komentátory, glosátory a analytiky, kteří se na každá nová data vrhnou jako vyhládlí supi, protože mohou konečně popustit uzdu své jinak podřimující fantazii, vymalovat budoucnost barvami, které jim samotným připadnou nejmódnější, vyvěštit z mediálních vnitřností pokud možno ty nejpřesnější obrysy "Libušiny Prahy", a demonstrovat tak veřejně svou domnělou společenskou užitečnost.

Osobně mám volební průzkumy rád, protože jsou dobrým vstupem pro nikomu neškodící trénink vlastního uvažování; člověk si sám před sebou (ti extrovertnější pak i před ostatními) může zahrát na soukromého politologa či haruspika a odhadovat, kam se vývoj pohne a proč; průzkum takovému uvažování poskytuje dobrou "zatlučenou skobu", o kterou se ve svém fantazírování můžeme opřít. Taky je moc zajímavé pozorovat běžný životní cyklus seznámení s novými výsledky: V prvním okamžiku to bývá úžas a zhrození nad nepochopitelně dobrými výsledky těch, s jejichž názory "ostře nesouzníme", ve druhé fázi pak úleva, že se vlastně ještě nejedná o ostrá volební data, a mohla by se tedy ještě časem "vylepšit", ve třetí fázi si vytvoříme vlastní teorii, proč se data v budoucnu vylepší zcela určitě, no a úplně na závěr dospějeme k přesvědčení, že jsou vlastně ty aktuální výsledky úplně přirozeným odrazem společenského kvasu, jehož zákonitostem v podstatě velmi dobře rozumíme, a i když to snad mnohé experty zaskočilo, my jsme víceméně přesně tohle už dávno očekávali :-).

Je zajímavé, že i když zveřejňované výsledky průzkumů mají obrovský potenciál ovlivňovat nás bohatstvím informací zakletých do věcných dat, většinou paradoxně dojde k tomu, že nás zasáhnou jen v čistě emociální rovině. Abychom totiž mohli nějak využít skutečný (a většinou i dost zajímavý) obsah výsledků, museli bychom se zajímat blíž o spoustu neatraktivních podrobností, což už znamená o dost větší námahu než jen přelétnout zrakem jeden souhrnný obrázek. Předně bychom se měli zajímat o to, která firma daný průzkum dělala a kdo byl jeho zadavatelem, protože podle toho se dá poznat, jestli si má člověk dávat pozor na nějaké potenciální sporné interpretace výsledků, a taky to, do jaké míry se výzkumné firmy ve své práci řídí mezinárodně uznávanými standardy a kodexy získávání dat, což není nijak automatické.

Možná se vám to bude zdát zbytečné, ale někdy není od věci si ještě jednou pozorně přečíst přesnou otázku, na kterou v průzkumu respondenti odpovídali, protože on ten přesný obsah je někdy přehlušen úžasnými možnostmi prezentace - barvami, prostorovými efekty, animacemi. Je sice pěkné na první pohled vidět, že fialový kvádřík je ve výsledku větší bumbrlíček než zelený váleček, a bryskně se tak naštvat, jak je proboha možné, že fialoví dopadli líp než zelení, když je přece nemám rád, a navíc to ještě minulý týden bylo opačně. Ale co když byla položená otázka oproti minulému týdnu malinko odlišná, s posunutým významem? Kolik já už viděl a slyšel lidí rozčilujících se, jaké blbosti se v těch průzkumech uvádějí, když součet procent pro jednotlivé strany je mnohem větší než 100%, což ve skutečnosti nebývá dáno chybou tisku ani hloupostí výzkumníků, ale prostou skutečností, že graf neukazuje volební preference ale volební potenciál, což je údaj s naprosto jinou definicí i významem.

Je pochopitelně dobré zjistit si, kolik dotazovaných se průzkumu zúčastnilo a jak byl namixovaný jejich výběr, aby šlo výsledky co nejlépe přenést na celou voličskou masu. Pokud je výběr správný, je už celkem jedno (z pohledu výsledků, ne už tolik z pohledu vynaložených nákladů), jestli je dotazovaných šest set nebo sto tisíc. Když však uděláte průzkum na téma zdravého životního stylu a nebezpečí obezity v české společnosti výhradně mezi tisícovkou aktivních účastníků všesokolského sletu, je oprávněné podezření, že vyjdou nepoužitelné nesmysly. Pokud je ale firma osvědčená a kvalitní a zadavatel i tazatelé neutrální, není žádný důvod si myslet, že by ze sebe dělala veřejně hlupáka metodicky nesprávným nebo dokonce "cinknutým" zpracováním dat. Stesky typu: "To přece musí být zmanipulované, vždyť tuhle stranu nikdo z lidí, které znám, nevolí!" jsou proto většinou jen bláhovým přáním a falešnou útěchou stýskajících. Ano, je logické, že se obklopujeme lidmi, kteří dohromady netvoří zrovna přesný statistický vzorek české společnosti, takže se pak nemůžeme divit, že existují i mnozí lidé s úplně odlišnými úhly pohledu. Jestli je právě ten náš úhel lepší nebo horší (samozřejmě lepší, jak jinak! :-)), na to už nám statistika neodpoví, pro tu je dvacítka jako dvacítka, pořád stejně kulatá; ani se nemračí, ani neusmívá.

Je přirozené, že všichni, kdo se snaží cosi předpovídat, jsou rádi, když se jejich věštba co nejvíc přiblíží realitě, ať už jsou to prognostici, statistici nebo meteorologové. Je ale hloupost hudrat, že se jim to nepovedlo dostatečně přesně a realita nakonec vypadá jinak. I průzkumy mají své limity: Těžko od nich chtít, aby poskytly přesné předpovědi výsledků voleb, když půlka voličů ještě při cestě do volební místnosti netuší, který lístek do volební urny nakonec hodí. Je tedy dobré vždy se u průzkumu podívat i na to, kolik respondentů se prozatím neumělo rozhodnout.

Ano, volební průzkumy dokážou být mocným nástrojem. Dokážou motivovat k aktivitě ("musím podpořit své "žluté", vždyť chudinky ztrácejí!"), dokážou způsobit změnu už rozmyšleného rozhodnutí ("bílí mají málo procent, tak se asi do sněmovny stejně nedostanou, přece nenechám svůj hlas propadnout!"). Umějí rozpoutat vášně na názorových fórech, pod jejichž poryvy by se byli názoroví oponenti schopni snad i vzájemně uškrtit, kdyby mezi nimi naštěstí nebylo minimálně sklo dvou obrazovek nebo displejů. Dokážou spustit nečekaně intenzivní tvůrčí vzplanutí u těch, kteří mají v popisu práce i z mizerných výsledků vydestilovat nějaké pozitivní sdělení dočasnému voličskému božstvu.

Proti skutečnosti jsou ale v principu bezmocné, protože se jí dokážou vždy jen lépe či hůře přiblížit, asi jako ani sebelepší "superhádé" monitor nedokáže zprostředkovat nádheru a všechny barvy něžného láskyplného objetí ani přesladkou chuť vřelého polibku. A vždycky budou bezmocné proti zpětným výčitkám a škodolibému posměchu: Kiš, kiš, zase jste to netrefili, vy vědátoři! Připadne mi to trochu nespravedlivé. Aspoň ve srovnání s těmi zmíněnými horoskopy, k jejichž mnohem horším "nedoklapům" býváme vlídní a tolerantní, i když někdy vznikají napohled snad ještě sofistikovanějšími metodami, než jakými vládnou čarující statistici. Klasická "moc bezmocných" jako z jednoho dávného a celkem slavného stejnojmenného eseje.

A jak tedy podle mých vlastních odhadů letošní volby skončí? Tak si pište, budu diktovat: Výsledky u voličů narozených ve znamení Ryb... Vlastně, promiňte, ale znáte ty naše zákony... Až do voleb ani jedno jediné nové číslo. Nevadí, publikuji tedy své odhady hned po zveřejnění oficiálních výsledků. To už se totiž určitě smí! :-)


Pozn.: Na začátku října jsme společně oslavili vydání už 1500. blogového článku na mém blogu. Kdo se chce trochu ohlédnout za několika ukázkami, najde je v článku s názvem Patnáctsetkrát.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 17. října 2017 v 21:20 | Reagovat

Dobrá úvaha. Osobně nikdy nic netipuji. Takové průzkumy mezi 1000 respondentů sebrané někde po ulicích či kde nic neznamenají, protože mnozí z nich neřeknou pravdu koho budou volit. Co je komu po tom, ne? ;-)

2 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. října 2017 v 21:25 | Reagovat

[1]: Často se setkávám s názorem: "Nikdy ani mě ani nikoho z mých známých nikdo s takovým průzkumem neoslovil, tak bůhví, kde se ty odpovědi vůbec berou." Tak to já jednou oslovený byl - telefonicky a proběhlo to celkem profesionálně.

3 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. října 2017 v 21:29 | Reagovat

[1]: To zase ne, takhle naivně ty lepší firmy rozhodně nepracují. Metodika je propracovanější a dává smysl, druhá věc je dodržování jednotného postupu různými tazateli.

4 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 17. října 2017 v 21:52 | Reagovat

[3]: No, nebylo to o volbách, ale o marketu a jeho vybudování ve městě. Oslovila mne paní na ulici a já jsem jí řekla přčímo, že další market na množství lidí ve městě a okolí ani potřeba není, když, tak jedině ve čtvrti, která vede ke hřbitovu, kde je velká výstavby a jen jeden malý obchod Jednoty. Lidé odsud musí jezdit městskou dopravou nebo autem  až dolů na nákupy. No, nic se nedělo, další dům tady nepostavili, jen takové centrum nákupní vedle stávajících marketů. ;-)Ta paní zastavovala lidi, kteří procházeli městem a vyptávala se, zapisovala si připomínky.

5 Kitty Kitty | E-mail | Web | 17. října 2017 v 21:53 | Reagovat

Průzkumy neprůzkumy: dnes jsme zanořili zodpovědné zraky do volebních lístků a napodiv nám oběma zůstal lístek jeden. K mému úžasu je to jedna strana, ve které ale oba chceme kroužkovat. Hospodář nekandiduje, čeká na volby do senátu: tam by dostal tiché lukrativní místečko na hromadu roků, jen se tam protlačit. Pořád doufá - jenže planě, protože průzkumy do senátních voleb jsou ještě "v plánech". Aspoň má naději :-?

6 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 17. října 2017 v 22:00 | Reagovat

[5]: Aby ho zatím někdo nezrušil ten senát. ;-)

7 Kitty Kitty | E-mail | Web | 17. října 2017 v 22:08 | Reagovat

[6]: Pořád je to vachrlatý s obsazením Senátu. Měli by tam být zkušení a vážení lidi, víc žen a taky by měli senátoři vykonávat svoje funkce zadarmo, jako čest. Jak je to jinde - ale to jsou sny, který se určitě nesplní a hospodářovi sklapne :-D

8 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 17. října 2017 v 22:14 | Reagovat

[7]:Přesně tak, ale v tomto státě za "čest" by asi málokdo něco dělal. ;-)  :-D

9 Kitty Kitty | E-mail | Web | 17. října 2017 v 22:32 | Reagovat

[8]: Přát si to ale můžeme. Já bych to podporovala :-)

10 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 0:23 | Reagovat

[6]: Zrovna v aktuální situaci by něco takového bylo, myslím, dost nerozumné. Já jsem Senát od začátku prosazoval a jsem přesvědčený, že už se potvrdilo, že svou přidělenou roli přirozené protiváhy Sněmovně zvládá dobře, i když se ony výhody ukazují především z dlouhodobého pohledu a senátoři samotní často dělají, co můžou, aby odvedli pozornost od toho, co je dobré.

11 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 0:27 | Reagovat

[9]: U standardně volených pozic mi něco podobného nedává smysl. Ta úspora za to, jsem přesvědčený, nestojí.

12 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 18. října 2017 v 7:28 | Reagovat

Takový průzkum je typickou ukázkou „sebepotvrzující prognózy“ . Pokud  má některá strana v průzkumech  pod 5%, do parlamentu se určitě nedostane…i kdyby „ve skutečnosti“ ji normálně volilo třeba 15%....Takový rozdíl tam sice nebude, ale u stran s preferencemi kolem 5% to může být fatální….

13 T. T. | 18. října 2017 v 9:35 | Reagovat

O idiotství českých voličů již za Rakouska Uherska napsal několik trefných politických povídek i známý židovský humorista jaroslav Hašek. Nejpodařenější byla podle mne povídka o volbách o bláznivém profesoru Roskovi, který se zabýval celý život bilaterálně symetrickými prvoky, a pojal přesvědčení, že by mohl být zvolen za obecního zastupitele. Protože spolu s ním kandidovalo dalších několik jeho kolegů,a on již nevěděl, co voličům nabídnout, nabídl jim na předvolební schůzi bezelstně své bilaterálně symetrické prvoky s tím, že jejich kloaky jsou tak maličké, že je nelze spolehlivě rozeznat i mikroskopem.

A co vláda ?

Zahřměl poté silně jeho projevem dezorientovaný prostý muž v dělnické haleně ?

Vláda, rozkřikl se na shromáždění rozčilený profesor Roska, uvalila na mikroskopy čtyřiceti procentní clo !!!

Velké rozčilení se pak prá ý zmocnilo nad touto skutečnsotí lidu, a profesor Roska byl jednohlasně zvolen.

Proč jste ho volili? Ptal se pak někdo lidí, vycházejících ještě rozčilených z předvolebního shromáždění ? Lidé mu prý odpověděli:

Když on žvanil takové blbiny...

Povídka krásně osvětluje i Haškův neslovanský způsob odboje proti státu, kterému člověk snadno podlehne. Prostudoval jsem pak asi za dvacet let co jsem to četl poprvé asi 380 většinou téměř neznámých Haškových povídek, a musel jsem se sám nad sebou tiše smát, jak jsem to Haškovi taky "sežral", i kydž měl v povídce naprostou pravdu.

Sám nad sebou se smál před osmadvaceti lety i náš první židovský prezident po roce 1989. Jeho kolegové disidenti na internetu dokonce ukazují fotografie toho, jak se vždy když byl ožralý jak prase, stáhl kalhoty, aby se nepodělal, sedl si na boboek aby neupadl z výšky, a někdy i hodinu se nepřetržitě v tomto stavu smál sám nad sebou. Jděte k volbám, a zvolte stejné idioty, jako za posledních 27 let. To, že kdyby volby něco mohly změnit, tak by je komunisti již dávno zakázali, samozřejmě neberte vážně. A pokud váháte, jaké zvolit komunisty, zda červené, zelené, modré, bílé, pirátské a nebo nejaké jiné, prostě jim to tam hoďte, jako vždycky, ať mají z čeho jako vždy bezpracně a spokojeně žít...

To se nám to hoduje,

pravil feldkurát Katz Švejkovi,

když nám lidé půjčujou... :-D

14 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 10:30 | Reagovat

[13]: Děkuji za jistě dobře míněnou, byť nevyžádanou radu, vyberu si docela určitě, informací pro to mám dostatek a zdaleka nejen z průzkumů (abych se vrátil k tématu článku).

Mimochodem, já mám rád lidi, kteří se dokážou zasmát sami sobě, dokonce i v nejednoduchých či vypjatých situacích :-).

15 VendyW VendyW | E-mail | Web | 18. října 2017 v 10:30 | Reagovat

Co se týče průzkumů a jejich přesnosti, stačí aby jeden či dva z vybraného vzorku tisíce lidí neopověděli a už jde všechno šejdrem. Poslouchala jsem totiž takovou zajímavou debatu o tomhle fenoménu průzkumů v rozhlase. Je to vlastně tedy k ničemu, ale hlavně že se zas utrácí peníze z rozpočtu. Nejvíc mne štve, že mordy přilepené na bilbordy kazí tyhle poslední krásný slunný a teplý dne všude kam se podíváš ... ještě že alespoň v tom lese nejsou! ;-)

16 Jarka Jarka | Web | 18. října 2017 v 10:32 | Reagovat

Letos poprvé po dlouhých letech mám problém komu dát svůj hlas. Moje strana, kterou volím odnepaměti, se mi uhnula tam, kam za ní už nemůžu. Ale volit půjdu, nějak se s tím poperu. :-D

17 Marie Veronika Marie Veronika | Web | 18. října 2017 v 10:47 | Reagovat

Osobně mám na průzkumy docela pifku, protože mi připadá, že spíš než aby realitu odrážely, tak ji utvářejí. Člověk se na průzkum koukne a řekne si: aha, tak to abych nedával hlas téhle straně, se kterou nejvíc souhlasím, ale radši těmhle, co se do sněmovny určitě dostanou - a tak podobně. Myslím, že kdyby žádné průzkumy nebyly, nestačili bychom se divit, jak by lidi nakonec volili.

18 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 18. října 2017 v 12:13 | Reagovat

Nevím, nevím.
Proslýchá se, že si císař vsadil na zelené.
/ze starověkého Říma/

19 T. T. | 18. října 2017 v 12:35 | Reagovat

Domnívám se, že pokud by volby prakticky realizoval třeba podnik Sportka s nějakým spolehlivým generátorem pseudonáhody,  nebylo by možné, aby se do vedoucích funkcí ke korytům dostalo tolik předem určených zlodějů či psychopatů. Nastrkat volební lístky do rukou dnešní zmatené, nesvéprávné a závislé populace zřejmě není ani právně legální. Tedy pokud uvažujeme o klasickém právu, kdy volební lístky nemá dostat do rukou psychiatrický pacient... :-D

20 Míra Míra | 18. října 2017 v 14:45 | Reagovat

[19]:
Dostal jste je?

21 T. T. | 18. října 2017 v 16:12 | Reagovat

Jako tradiční popelnicový volič mám již dávno po volbách, a můj hlas odvezou v pátek popeláři na skládku. Co se týče třeba psychiatrických pacientů, odborníci z Ústavů duševního zdraví národa, veřejně připouštějí, že 80 procent dnešní generace jsou hospitalizovatelní pacienti na které není v odborných ústavech místo, a tak se zatím pohybují na svobodě. Demokracie je samozřejmě vláda většiny, a tak dnes již není ani možné, nazval psychopata psychopatem, zejména když je to na něm na první pohled vidět, protože by to bylo politicky nekorektní, a mohl by se cítit oprávněně diskriminován. Proto se již dnes ani psychiatrie a nebo blázince nazývají ústavy duševního zdraví národa. Samozřejmě že vzájemné připomínání si psychických úchylek je v těchto ústavech nejčastější formou konfliktu, a to nejen vzájemně mezi pacienty, pacienty a lélkaři, ale zejména mezi tamějšími lékaři navzájem. Občasné volby nejen v čechách mi pak připomínají otevřené dny Bohnického sanatoria, zvané atraktivním názvem "Mezi ploty"... :-D

22 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 18. října 2017 v 16:34 | Reagovat

[21]:
Chyba! Papír patří do sběru.

23 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 16:52 | Reagovat

[19]: Podobně jako nedávno probírané hranice státu, i hranice právní způsobilosti určují lidé, i když by možná jezevci používali přísnější měřítko :-). Je samozřejmě politováníhodné, že právě vy jste obklopen lidmi nesvéprávnými, musí to být zatracený pech. Ale jak vás tak začínám z vašich příspěvků poznávat, vy si s tím jistě nějak poradíte.

24 T. T. | 18. října 2017 v 19:40 | Reagovat

Děkuji Vám, že jste mne nejen odhadl jako neomarxistu, ale i jako člověka, obklopeného nesvéprávnými lidmi. Je to stejné jako s těmi vadnými počítači. Každý počítač, který nedělá to co chceme, je vadný. Já se ale naopak spíše nesvéprávnými lidmi obklopuji úmyslně, stejně jako deskami vadných počítačů. Dělám tak ze studijních důvodů. Pokud třeba uvážíte, jaká energie je obsažena v každém Blbci, a to nemusí být ještě psychopat, bylo by trestuhodné aspoň teoreticky nepřemýšlet o tom, jak s ní třeba točit motory, svítit a nebo topit. Poud by se to podařilo, pak by se jistě jadrná energie okamžitě stala jen bezpečnou a neekonomickou hračkou. Zatím jsem spolehlivě zjistil, že je krajně neekonomické třeba nutit Blbce točit klikou dynama. Takový Blbec má jistě navíc, a co teprve takový psychopat. Vemte třeba energii profesora Klause, a zkuste odhadnout, kolik je v jeho mozku nebo co to je, obsaženo energetických kilotun trinitrotoluenu, podobně jako v atomové bombě. Zkuste spočítat, kolek by bylo třeba jaderných zbraní na kompletní vybombardování státu o rozloze 128 000 km2. na to by asi nestačil ani jaderný arzenál spojených států. A přitom existuje nenápadný šedovlasý muž v obleku, který to za několik málo let dokázal i bez radioaktivního zamoření. Vemte třeba Hirošimu a Nagasaki, dnes opět již kvetoucí města. Kdyby na konci války emeričani vzali profesora Klause a několik dalších českých ekonomických expertů, tak dnes Hirošima a Nagasaki je dokonalá poušť, možná že deset metrů vysoko navezená  skládka západoevropských odpadků.... :-D

25 T. T. | 18. října 2017 v 19:49 | Reagovat

Kdysi dávno myslím že to bylo v roce 1993 se ve švýcarském Davosu na finančním sumitu postavil k mikrofonu profesor Klaus, a na otázku německého novináře, jak se pouř čila česká delegace z jednání, odpověděl svou pražskou pig-engliš:

My jsme se sem nepřišli učit, my jsme vám sem přišli přednášet.

Sál zahučel překvapením, a pak se ozvaly první výbuchy hysterického smíchu. Někdejší západoturecký kancléř Klaus Kinkel tehdy reagoval do měneckých denníků poznámkou, že:

Každý národ má nárok na jisté procento idiotů.

Zkusme se zajímat o takové a podobné jedince, a zjistíme že je to ta skutečná "energentická" elita našeho národa. Západní Evropa to poznala a věděla jistě už dávno, a proto se tato elita ocitla ve funkcích... :-D

26 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 20:17 | Reagovat

[12]: Potíž je, že se nikdy nedozvíš, kolik by to "normálně" opravdu bylo.

[15]: To je taková pěkná panoptikální tradice všude po světě.

[16]: Aspoň to bude napínavé a originální. Tak ať jsi s výsledkem spokojená.

27 beallara beallara | Web | 18. října 2017 v 20:18 | Reagovat

[25]: Milý příteli N.
tuto příhodu jste mi už psal na mém blogu, Vy jste změnil na podzim písmenko na T ?
Začínáte být pěkný tajnůstkář :D  :D  :D

28 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 20:21 | Reagovat

[17]: Ještě je druhá možnost: Průzkumy prostě z tohoto pohledu ignorovat a nenechat si do toho výběru mluvit. Výběr to bude třeba naivní ale náš :-).

29 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 20:23 | Reagovat

[18]: Ale to byl jistě nějaký biocísař.

30 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 20:25 | Reagovat

[27]: Písmena se mění, tečka ovšem odhodlaně zůstává :-).

31 beallara beallara | Web | 18. října 2017 v 20:26 | Reagovat

Já jsem k průzkumům velice, ale velice skeptická, protože jsem měla možnost nahlédnout pod pokličku.
Dcera mojí kamarádky a pak i ona, se dlouhá léta, za poměrně velice slušné peníze, průzkumům věnovala za renomovanou a hodně profláknutou agenturu. Dotazy a dotazníky se vyplňovali doma v obýváku a málokdy se dostali ke skutečným lidem, fiktivní jména, fiktivní adresy nebo adresy známých , kamarádů.
Od té doby je pro mě slovo průzkum k smíchu.
Přála bych nám všem šťastnou ruku, až budeme házet lístek, ale jednoznačně jsem pro nutnost každého, aby volil.

32 T. T. | 18. října 2017 v 20:28 | Reagovat

/27/ Jsem nesmírně potěšen, že jsem se stal Vaším přítelem, ale jakmile začne sněžit, jsem rázem X-Ž. Jakmile sněžit přestane, stávám se A-E :-D

33 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 20:28 | Reagovat

[24]: To je jako u těch předvolebních průzkumů: Z dobrých podkladů se prostě dobře odhaduje :-).

34 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 20:44 | Reagovat

[31]: To já se spíš potkal s "lehkou nápovědou" ze strany tazatelů, např. "na tuhle otázku lidé nejčastěji odpovídají..." :-). Volební průzkumy beru s nadhledem právě proto, že většinou přesně netuším, jak vznikají. Ale měl jsem před lety možnost být u několika průzkumů jiného typu jako spoluzadavatel a vím, že přístup agentur byl velmi rozdílný. Teď mě třeba zaujal pozoruhodný průzkum dělaný na bázi crowdfundingu, tedy za peníze zájemců z řad veřejnosti, a hlavně dost originálními postupy. Třeba to předznamenává budoucí podobu předvolebních průzkumů, kdoví...

35 Janinka Janinka | E-mail | Web | 18. října 2017 v 21:00 | Reagovat

Moc se těším po volbách na tvé odhady! :-)

36 bludickka bludickka | E-mail | 18. října 2017 v 21:54 | Reagovat

Mě by spíš zajímalo, koho budeš volit :) Prozraď! :)
Já dnes odhodlaně vsadila padesát korun na to, že Piráti budou mít ve volbách víc hlasů než kdu-csl, tak uvidíme, jestli budu o pár korun bohatší...

37 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 22:47 | Reagovat

[35]: Doufám, že tě nezklamou. Už teď neskromně tuším, že budou dost přesné :-).

38 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. října 2017 v 22:53 | Reagovat

[36]: Na ty kurzy se budu muset podívat. I když bych měl ctít zásadu čestných sázkařů nesázet na akci, na které se člověk bezprostředně podílí a ovlivňuje tak výsledek, ne? :-)

Mám víceméně vybráno, ale bylo by ode mne fér dát (aspoň naoko) kandidujícím ještě šanci, když se tolik snaží :-).

39 Kutil Kutil | E-mail | Web | 19. října 2017 v 10:41 | Reagovat

Tento váš blogový příspěvek, Čerfe, má nechtěně přidanou hodnotu. Člověk si řekne, ještě že lidé typu T. nevolí... :-)

40 T. T. | 19. října 2017 v 11:08 | Reagovat

Kdysi jsem četl Haškovu povídku o chudém vesnickém pastouškáři, kterého žádal místní farář, kterému chyběl jeho hlas ve volbách do místního zastupitelstva, a on za něj chtěl kozu. Farář mu ji nakonec s několika neslušnými slovy, protože chtěl být zvolen, koupil, a tak byl zvolen. Protože vím, že dnes se cena hlasu vysokoškolského profesora čí bezdomovce rovná nule, cena hlasu cikána asi dvěma až pěti kilům, informoval jsem se, kolik dnes stojí koza. Několik oslovených z vesnice ji nabízelo za cenu okolo dvaceti papírů i se zdravotním porvrzením, což je prý k vlastnění kozy nutné. Budu tedy příště svůj volební hlas který již nyní popeláři asi vysejpají na skládce, nabízet za pětadvacet papírů, abych se nemusel podceňovat jako nějaký cikán... :-D

41 T. T. | 19. října 2017 v 11:29 | Reagovat

Pokud se člověk podívá na výši současného přizananého českého státního dluhu,/ obávám se že ve skutečnsoti je tak minimálně o polovinu vyšší/, který je podle různých pramenů pohybuje kolem dva a půl až tří bilionů korun, vidím zde k jeho vyrovnání, když nám pravicoví soudruzi teď střelili za babku i to litium, vzít po volbách  všechny  volební seznamy od roku 1989, zjistit celkový počet voleb a počet voleb každého z registrovaných voličů, podělti státní dluh celkovým počtem všech voleb a vynásobit ho počtem voleb příslušného voliče, vystavit každému voliči složenku, a zaslat mu ji s tím, že ji má zaplatit do konce roku. Kdysi toto amatérsky již realizoval v malém soudruh Kalousek, který s tím však jen strašil pracující dobytek. Dnes soudruzi, každý dlužíme od právě narozených dětí, kterým ještě jejich dobytčí číslo vicí na provázku na palečku u nohy v pododnici, až po stařečka na LDN, který to již samozřejmě platit nebude moci, protože do druhého dne exne, okolo dvou set papírů. Je zajímavé že vlastně nikdo ani nevíme, komu ty konkrétně prachy dlužíme, ale až přijde jednou exekutor s příkazem, těch horních dvacet tisíc čechů mu to podá z kapsičky u košile, ale ty ostatní to budou asi muset zacálovat svýma orgánama, který poskytnou na transplantace. Stejně ale i za takový funkční ledviny nedostanete víc než sto papírů... :-D

42 T. T. | 19. října 2017 v 12:09 | Reagovat

Každá zastupitelská štěnice, kterou si zvolíme, nás přijde při platu 100 papírů měsíčně a 48 měsíci záruční doby přibližně na pět melounů. Jaké by to bylo idylické, kdyby to tomu dotyčnému stačilo, seděl tiše v háku, a ani nehnul prstem, a třeba nekradl jak straka, nebo nestřílel vše kolem sebe za babku kámošům, a nebo nepromarnil sám a nebo s kámoši se kterými mluví, další stovky melounů či miliard na nějaké fantasmagorie...

Pčedstavte si, kdyby týden před volbami se všechno sečetlo, a na radnici v zasedačce by probíhala velkolepá oslava pro všechny, a nebo dole ve sklepě popravy. Všechno by se to  odvíjelo podle toho, zda by byl výsledek hospodaření kladný a nebo záporný. Nakonec by všichni občané volbami spravovaného celku dostali složenky, kde by buď jásali, kolik vydělali, a nebo by začali prodávat svůj majetek, aby mohli zaplatit to, co jim ti jimi zvolení, prošustrovali, a dostali zákaz volit nadále třeba na dobu dalších dvou volebních období. Každý kdo by volil,by předkládal potvrzení o placení daní, bezúhonnost, výpis stavu svého majetku,a kdyby vyhovoval, svým podpisem by před vhozením hlasu do urny potvrdil odpovědnost za výsledky toho, koho volí v případě že bude zvolen. Za svou odvahu volit by pak dostal příspěvek, třeba ve výši té výšezmíněné kozy, nebo jejího ekvivalentu. Jaká pak psychopatie tajných voleb? Stydíte se za toho, koho volíte, nebo dokonce ani nevíte, koho volíte ? Jaká pak psychopatie, že k volbám přijde třetina, a přitom jsou výsledky platné ? :-D

43 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. října 2017 v 13:16 | Reagovat

[42]: Vidím, že musíte být člověk s opravdu mimořádným rozhledem, když kolem sebe vidíte všude jen otroky, zloděje, idioty, štěnice a dobytek. Nebudu vám váš pohrdavý pohled vymlouvat, spíš ho považuji za hodný politování. Jen bych vás rád požádal, abyste si oslovení "soudruzi" nechal pro vhodnější příležitosti než pro komentáře na mém blogu. Jsou jistě místa,  kde ho - na rozdíl ode mne - náležitě ocení.

44 matka matka | 19. října 2017 v 14:07 | Reagovat

Předvolební průzkum?
Stačí mrknout na komentáře.
Teda - volební lístky nejspíš též hodím do popelnice, nikoliv do sběru. Neboť tím, čím jsou potištěny, jsou umatlány a to ve sběru neberou.  Tedy - ještě na nich jako na prostírání povečeřím a posnídám a bude dokonáno.
Za můj hlas nikdo nedostane do stranické pokladny ani korunu.
Pokud se nerozhodnu jinak a nedaruji onen Jidášův groš některýmu soudruhovi v libovolné straně prekabátěnému.
To jen tak mimochodem.

45 T. T. | 19. října 2017 v 17:22 | Reagovat

Když soudruh Stalin odešel po roce z jezuitského semináře, věnoval se čas bankovnímu lupičství. I když pak velel sovětskému svazu, preferoval bankoví lupiče před svými komunisty, protože tvrdil, že na rozdíl od bankovních lupičů, kteří si své nakradené peníze umějí užít, je jeho spolubojovníci jen promrhají v hnutí. 99 procent mé činnosti na internetu je jen inzerce. Pokud bych však byl placený komunistický agitátor, odešel bych vždy agitovat mezi antikomunisty, kteří o sobě ještě něvědí, že jsou soudruzi. Takoví lidé jednak jsou schopni bojovat za komunizmus / třeba ve volbách / daleko intenzivněji než soudruzi, kteří to již o sobě vědí,a navíc nechtějí za svou činnost, jako soudruzi, kteří to již o sobě vědí, třeba kozu, jak jsem psal výše... :-D

46 matka matka | 19. října 2017 v 18:59 | Reagovat

[45]:Tož to mne rozesmálo :-D  
Že by již kněžna Libuše :-!
Ba ne, tehdy ještě nebyly předvolební průzkumy, nemusela uplácet a to ani kozou, ani koněm. Funkcičku zdědila.

47 Magicmax Magicmax | Web | 19. října 2017 v 19:04 | Reagovat

Krásně rozepsané. :) Osobně jsem nikdy v předvolebních průzkumech neviděl žádnou přesnost. Když podle části lidí nemůžete zvolit, koho nakonec zvolí. :) Kdyby hlasoval každý, tak možná ano. Ale potom - nebylo by zbytečné pak chodit na ty volby? :D

48 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. října 2017 v 20:41 | Reagovat

[39]: Občas jsem za podobný přístup na své známé nazlobený, ale tentokrát budu tolerantní :-).

[44]: Já nepoužité volební lístky čestně vrátím ve volební místnosti. Ať si je do správného typu odpadu zařadí odborníci :-)

49 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. října 2017 v 20:50 | Reagovat

[45]: Buďte ve svém konání obezřetný. Příklad svatého Adalberta varuje...

[46]: Ani ti, kdo funkcičku zdědili, často nebyli imunní proti pokušení zalíbit se poddaným, byť to vcelku neměli zapotřebí. Nemajíce ovšem ještě koblih, zřejmě ke stejným účelům používali calty :-).

50 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. října 2017 v 20:52 | Reagovat

[47]: Tentokrát jsem si výsledky uchoval, abych mohl po vyhlášení výsledků data porovnat. Uvidíme. Ale už bych věděl, jak argumentovat, proč mi to nevyšlo :-)

51 Van Van | Web | 19. října 2017 v 21:02 | Reagovat

Na průzkumy se dělám asi jako na statistiky průměrných platů. Určitý obrázek si utvořím a nakonec stejně zvolím podle svého. Zaujalo mě jen teď zpráva, že Piráti vytvořili tisíc volebních průkazů. To jde? Samozřejmě může jít o hoax, ale zprávu jsem viděla na víc místech.
Jinak, bohužel, stále asi platí, kdyby volby něco znamenaly, dávno by je zrušili.
Ale současně si říkám, naděje umírá poslední, a lepší něco udělat, než nic neudělat.

52 Van Van | Web | 19. října 2017 v 21:05 | Reagovat

[51]: Opravuji, na průzkumy se dívám. Ta klávesnice mi děsně blbne a uhýbá pod prstama :-D

53 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. října 2017 v 22:49 | Reagovat

[51]: Tenhle celkem inteligentní bonmot o významu voleb se stal častým opakováním tak trochu floskulí. Rčení má líbivou lehce tajemnou formu, ale chybí mu obsah.

Pokud jde o voličské průkazy, o ničem podobném nevím, ale zdá se mi to být informace ze soudku podobných nesmyslů, jako třeba "chytrá" rada raději volit v sobotu, protože v noci z pátku na sobotu se volby manipulují :-). Jistě, voličský průkaz se jistě šikovnýma rukama zfalšovat dá, podobně jako se dají zfalšovat bankovky, smlouvy nebo směnky. Ale pokud vím, uplatnit zfalšované bankovky není nijak jednoduché a hrozí za to pekelné tresty, takže si nemyslím, že zrovna falešné voličské průkazy mohou znevěrohodnit výsledky voleb (o což se jistě řada podobných zpráv preventivně snaží). Mimochodem, kdo má o průběh voleb tak velký zájem, není určitě bez šance dostat se jako řádný člen do volební komise a pohlídat si regulérnost průběhu v příslušném okrsku osobně, vím, že v některých místech se zoufale shánějí zájemci o spolupráci, já třeba dostávám výzvu před každými volbami :-).

54 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 20. října 2017 v 10:04 | Reagovat

[45]:
Tenkrát si off šem říkal KOBA.

55 T. T. | 20. října 2017 v 10:37 | Reagovat

Ano, říkal si KOBA, a dokonce se o něm říká, že byl pederast, stejně jako soudruh Uljanov. Taky, kdo od nich tehdy nebyl, že. Zkuste pana Klimova, Rodnnné album / je to na Uložto.cz, a nebo Harwardský projekt. Bojužel, ten druhý je nutno hledat spíše v knihách, protože na wikipédii, studnici dnešního moderního vědění pro mladou generaci ho jaksi ignorují, ne že by ho asi dobře neznali, ale již jen při zmínkách jsou soudruzi v redakci krajně alergičtí... :-D :-D

56 T. T. | 20. října 2017 v 10:47 | Reagovat

/53/........ Rčení má líbivou lehce tajemnou formu, ale chybí mu obsah....

Rčení, že

"kdyby volby něco znamenaly, tak by je komunisti už dávno zrušili"

vytesal dokonce jeden mladý soudruh do betonu 20 cm hrubými písmeny na jedné zdi Hlavního nádraží v Praze. Vydržely tam asi dva dny, a pak je starší soudruzi s kbelíkem betonu a vápnem opět zazdili. Přitom říkali přesně to, co je uvedeno v prvním řádku komentáře... :-D

57 matka matka | 20. října 2017 v 11:09 | Reagovat

Že bych tedy šla přece jen k volbám, abych přispěla k realizaci průzkumů ?
Ále, je mlha....
Tssss, dívala jsem se do jakéhosi rejstříku a tam je dle jména a IČa
zaznamenáno, kdy jsem "šla" do voleb (jako křoví) a kdy jsem neuspěla.
Tož jako malý závistivý čs. človíček si říkám, proč přispívat k tomu, aby jiný uspěl ? :-D  :-D  :-D

58 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2017 v 11:18 | Reagovat

[56]: Mně se ten citát anarchistky Emmy Goldmanové jako bonmot líbí a nemám důvod ho ani popírat ani zazdívat, jen s ním docela obyčejně obsahově nesouhlasím :-).

59 Kamarád do deště Kamarád do deště | Web | 20. října 2017 v 11:59 | Reagovat

Piš te. Proč starosti mají stan? Víte kolik lidí by se zasmálo?

60 T. T. | 20. října 2017 v 12:26 | Reagovat

Nevíte, koho je citát, že tvrzení:

Kdyby volby mohly něco změnit, tak by je komunisti už dávno zakázali.

je citát Emmy Goldmanové ? Spíš bych typoval, že toto rčení je dílem některého ze vzdělaných propagandistů jedné kanceláře ve druhém patře v pražské ulici Politických vězňů, kde sídlí i centrála KSČM, kde vznikla též naprostá většina "lidových" politických vtipů od roku 1989, kdy se tam přestěhovali. :-D

61 T. T. | 20. října 2017 v 12:32 | Reagovat

Pokud máte zájem, vrýt nějaký citát do mozků pracujících, nechte ho vytesat na Hlavním nádraží do stěny tak, aby vyloženě rušil, a pak ho nechte stejnou firmou zacementovat a zabílit, abyste, až se zase změní režim, měli alibi, že jste byl předtím disident, a proto máte být právo zvolen, třeba prezidentem. Jak je napsáno z dob socializmu na jedné stěně v jednom patře budovy policejní kakademie věd v údolí dutých hlav na pražské Lhotce:

Včera jste studovali pro zítřek. :-D

62 T. T. | 20. října 2017 v 12:38 | Reagovat

/57/ No, vidíte, matko...Zkuste se ještě podívat, zdali nejste též vedena v přísně tajné /neexistující !!!/ kriminalistické databázi "Očista", založené v roce 1989 soudruhem duchovním Bublanem, která je též dostupná na internetu.Problém počítačů v česku je ten, že se hend všechno rozkecá... :-D

63 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2017 v 12:41 | Reagovat

[60]: V původní verzi jen logicky není nic o komunistech. Verzi "If voting changed anything, they'd make it illegal", kterou v počeštěné verzi v poslední době opakují mnohá ústa, spojil kdysi s paní Emmou (aspoň pokud moje starší poznámky nelžou) David Binar.

64 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Web | 20. října 2017 v 13:28 | Reagovat

[51]: Bylo nebylo, bylo to takhle:

https://www.pirati.cz/tiskove-zpravy/tisic-volicskych-prukazu.html

(prosím, přečti si i to pod titulkem :)

65 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2017 v 13:46 | Reagovat

[64]: Proces mutace obsahu informací v dnešních médiích je opravdu neuvěřitelný. Docela se bavím, i když je to vlastně spíš smutný. Díky za odkaz.

66 matka matka | 20. října 2017 v 15:47 | Reagovat

[62]: Vizír? Mají na tu "Očistu" Vizir -Prací prášek pro praní bílého i barevného prádla ?
Já jen aby to bylo dokonalý, ta konečná očista.
Neboť počítač je chytrý blbec, který sežvejkne a uchová, co se do něj zadá. A tak těžko čistit i puntík, kterej jsem kdysi měla jako nick. :-D  :-D

67 T. T. | 20. října 2017 v 18:17 | Reagovat

Existují skvrny, které nelze vyčistit bez porušení podstaty látky. Tak psal mistr Hrabal, a takových skvrn se dnešní soudruzi nejvíce bojí. Takové skvrny jsou totiž infekční stejně jako jiné infekce. Jistá perspektiva soudruhů existuje v tom, že dnes již i odborníci konstatují, že 7%-80 procent jsou hospitalizovatelní psychioatričtí pacienti, pro kterých není v odborných ústavech místo.Proto psychopata dnes není púoliticky ani jinak korektní nazvat psychopatem, a to zejména pokud je to na něm na první pohled vidět, protože by se mohl právem cítit diskriminován. Již ani dříve nazývané blázince, psychoatrie či pakárny se dnes tak nenazývají, a jmenují se Ústavy duševního zdraví národa. Pokud pak všichni psychiatričtí pacienti, kteří podle odborníků pobíhají volně po svobodě dostanou do rukou nastrkány volební lístky, a jsou současně připojeni na internet nebo veřejné sdělovací prostředky, vznikne takoc vý bordel, že z něj soudruzi odvodí cokoli legálního, co bude právě třeba... :-D

68 T. T. | 20. října 2017 v 18:25 | Reagovat

Svoboda a demokracie, vložená pomocí občasných voleb zloději do rukou bláznů vytváří nový dosud nevídaný formát politického režimu, kde láska a pravda vítězí nad lží a nenávistí do té doby, než je po krk zadlužen a rozkraden. Ve standartních režimech, kde by toto připustii normální lidé s prostým selským rozumem by již dávno došlo k lidovému povstání či občanské válce. Psychopat, mávající novými a novými volebními lístky v ruce, kde hlas vysokoškolského profesora je bravurně přehlasován hlasem bezdomovce, a má nulovou cenu, se liší jedině od volebního hlasu cikána, který k urně nejde pod dvě stovky, je tak mohutným spojovacím tmelem společenského systému .. :-D

69 T. T. | 20. října 2017 v 18:42 | Reagovat

V roce 1989 byl prostor střední Evropy určen pro nový ekonomický pokus, kterým se mělo zjistit, jak je možno ještě utáhnout šrouby, aby se okrádané a perzekuované obyvatelstvo ještě nebouřilo. Když byl pokus po deseti letech hodnocen, zjistilo se, že to, jak je možno beztrestně okrádat a zotročovat třeba lidi v čechách neuvěřitelně předstihlo všechny i nejfantastičtější předpoklady zadavatelů tohoto ekonomického pokusu. Za čtvrt století lásky a pravdy, která měla zvítězit nad lží a nenávistí již druhá generace megazlodějů v klidu umírá v totálním blahobytu, a jejich potomci přebírají nakradené prachy, s tím, že tyto nakradené prachy již mají legálně. Kdysi jsem pátral po tom, kde sebral soudruh havel onu lásku a pravdu, která zvítězí nad lží a nenávistí. Pamětníci mi prozradili,že jednou, když v roce 89 Havel čekal na projev, a nevěděl, co má těm lidem na Václaváku říci, poradil mu soudruh Kocáb právě tento citát, a citát: Komunisti vám budou hrozit nezaměstnaností. nevěřte jim. Havel se divil, co jsou to prej za blbosti, ale pak poslechl, a sklidil úspěch. Citát o lásce a pravdě pak prý pochází ze staré francouzské divadelní hry z období francouzské revoluce, kde nějaký abbé, zavřený ve vězení pro dlužníky svým spoluvězňům:

Možná pánové, že jednou v budoucnosti opravdu pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí, ale to my už budeme dávno bradou vzhůru hlady... :-D

70 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2017 v 18:43 | Reagovat

[67]:[68]: Ano, to už jste říkal.

71 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2017 v 18:50 | Reagovat

[69]: Asi jste nepátral moc usilovně,  myslím že se o tom píše i nejméně v jedné z Havlových biografií. Doporučuji, jsou tam občas zajímavé informace :-).

72 T. T. | 20. října 2017 v 19:03 | Reagovat

Končím dnes citátem:

Komunizmus / každý podle svých schopností, každému dle jeho potřeb /pro horních padesát tisíc nejrovnějších z rovných, a kapitalizmus jak řemen pro všechny ostatní...

Dobrou noc. :-D

73 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2017 v 19:18 | Reagovat

[72]: I tuto tezi už jste v jednom z komentářů použil. Dobrou. (nikoli tezi,  ale noc :-)).

74 quick quick | 20. října 2017 v 19:51 | Reagovat

Doufala jsem, že předvolební noční můry budou za námi. Ouha, ono začnou povolební noční můry a přidají se noční děsy.
Nebude míru pod olivami... :-)

75 DRAK DRAK | Web | 20. října 2017 v 20:11 | Reagovat

Výsledku se bojím, ale doufám, že budu příjemně překvapen,
zítra jdu hodit lupen do urny...

76 matka matka | 20. října 2017 v 22:49 | Reagovat

[69]:Jestli vítězí pravda a láska,...?
No, existuje něco jako kosmické vyrovnání a to je Vám Ti potom úleva, když přijde :-D A ono přijde, i když třeba až za mnoho let, než se člověk dočká :-D
A já nyní přemýšlím, co s tím :-)

77 Míra Míra | 20. října 2017 v 23:33 | Reagovat

[76]:
Přeji mnoho úspěchů. I v přemýšlení.

78 matka matka | 21. října 2017 v 0:17 | Reagovat

[77]: No, dočkala jsem se, po mnoha letech teď si užiju úlevy (nejen já) a pak možná časem odpustím, že jsem se nedočkala od blízkých lidí vysvětlující informace dříve.... :-)

79 Kamarád do deště Kamarád do deště | Web | 21. října 2017 v 10:50 | Reagovat

Chodil jsem do 1E, tolik bylo prvňáčků, potom mi dali Novou třídu a já mohl učit dál, ale nebylo to snadný. Matematika jako obor se nechytala a mě to tak bavilo! Zeptejte se kde jsem psal úlohy! A proč nebyli podepsané? Zkusíme si napsat o co mi jde? Slíbil jsem kamarádům, že to bude Román.

80 Čerf Čerf | E-mail | Web | 21. října 2017 v 20:11 | Reagovat

[74]: Já měl dnes silné odpolední můry a ani ty večerní nejsou zrovna světlé.

81 Čerf Čerf | E-mail | Web | 21. října 2017 v 20:13 | Reagovat

[75]: Hodil jsem a příjemně překvapen jsem bohužel nebyl.

82 Axina Axina | Web | 21. října 2017 v 21:36 | Reagovat

[67]:+[68]:+[69]:
A jak z toho srabu ven?

83 Jarda Jarda | 22. října 2017 v 8:12 | Reagovat

Omlouvám se, že jsem Petře po “delší” dobu absentoval - přítelkyně mě dokonalá k tomu, abych se Ti vyjádřil k Tvé velmi fundované politické úvaze😉

Nejprve musím chtě - nechtě přiznat, že tentokrát mi osobní volební prognózy a hypotézy nevyšly, což mě fakt překvapilo, neboť se v drtivé většině (99%) analýz nemýlím - nu což, stalo se!😉

Vítězství babišovců jsem předpokládal a předpokládal i velikej propad/sešup socanů do politického suterénu, kvůli řiťolezeckýmu Sobotkovi, bonzáku Chovancovi a šaškovi Zaorálkovi🙂Mě osobně překvapil volební výsledek komunistů, kde jsem víceméně počítal s +- stejnými preferencemi, možná o 1 - 2% menšími - vidím za tím osobu potrhlé Semelové a víceméně “neaktivitu” komunistů🙂Okamurovci, i když je lze beze vší pochybnost nazvat populisty, velmi chytře využili náladu ve společnosti (proti ekonomickým a prolhaným špínám, tj. migrantům)☹️Piráti jsou u mě s tím zhuleným pitomcem Bartošem taktéž populisty, stranou víceméně bez programu, prostě vítači “kozomrdů”, sorry migrantů a feťáků, kteří by velmi rádi zlegalizovali kdejakou drogu, volili je převážně studenti, což jsou s prominutím pitomci, kteří se historicky nechali a nadále nechávají manipulovat vychcanými a protřelými jedinci☹️Osobně jsem se divil resp. nedivil odesákům, neboť i když s topáky vlastní hloupostí posrali resp. zablokovali ekonomický růst ČR (HDP) tak se mezi lidmi lidmi funguje “x” ovcí s krátkou pamětí, ale tento svůj úseček mohu aplikovat na ...🙂Moc mě potěšil volební propad topáků, v čele s tou špínou, dementem a alkoholikem Kalouskem, který se úspěšně podepsal pod veřejném zakázky na MO
apod.🙂

Není pro mě těžké přijít na to, kam se poděli lidé od socanů, topáků resp. komunistů (viz. odesáci, okamurovci a piráti)🙂

84 Čerf Čerf | E-mail | Web | 22. října 2017 v 9:30 | Reagovat

Ahoj Jardo. Ono je pěkné zpětně si zdůvodnit pohyby na voličské scéně, to všechno lze a vypadá to logicky, složitější je, co si s tím výsledkem počít. Taky mě překvapil tak silný výpadek komunistů, i když je logické, že Okamurovci loví hodně v jejich vodách a pohyb mezi bloky se dá velmi logicky vysvětlit. S částí z toho, co píšeš, souhlasím.

Nesdílím však ani trochu některé tvé zkratkovité plošné soudy, např. studenti=pitomci=volební ovce. Znám jich dost na to, abych věděl, že spousta z nich je na tom osobnostně mnohem líp než "ti zkušení", co mají sami plnou hubu životních mouder a tzv. zásadových postojů, ale pak třeba zaberou na první koblihu zdarma nebo na dobře marketingově zabalený strach z jakékoli jinakosti. Jsou mezi nimi taky pitomci stejně jako mezi námi staršími, protože pitomost, lidskost ani odpovědnost nejsou nijak zvlášť závislé na věku. Proto mě úspěch Pirátů nijak zvlášť neděsí, naopak, jsem rád, že přitáhli k volbám spoustu mladých lidí a i když možná zatím nevědí úplně přesně, co vlastně v politice chtějí, důležité je pro mě, že chtějí a že si nemíní nechat nalinkovat svou vlastní budoucnost od takových postarších páprdů, jako jsme například my dva :-).

85 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 22. října 2017 v 10:45 | Reagovat

[84]: Komunisté teď už nemohou tvrdit že jsou úplně mimo systém...jsou v krajských řadách , mají dokonce jednoho hejtmana...a "výdobytky socialismu" pro jejich voliče se jaksi nedostačují....Jinak šéf Piratu včera v televizi mne příjemné překvapil...

86 Kutil Kutil | E-mail | Web | 22. října 2017 v 14:01 | Reagovat

Jediné, co se výrazně vymklo volebním průzkumům, je druhé místo ODS (nechce se mi věřit, že by to bylo díky řečem V. K. ml., tak hloupí jejich voliči přece nejsou). Pozitivní je pestrost - jen si představme, co by se dělo, kdyby to na 51 % uhrála jediná strana (i když i nyní ta jediná má obrovský náskok). Negativní je, že se dají dohromady Babiš, Okamura a Filip a dosavadní salámová metoda ukrajování svobod skončí. Už to bude jen o štanglích.

87 Miloš Miloš | Web | 22. října 2017 v 14:49 | Reagovat

Teď po volbách musím říct, že mě velmi překvapilo, že 5 % přeskočili Starostové a nezávislí, myslím, že ani jeden průzkum jim na úspěch nedával šanci a riziko propadnutí hlasů bylo velké. Přesto to voliče neodradilo.

Lídr Farský, který na poslední chvíli nahradil Gazdíka (ten asi ze zbabělosti se předem vyvlékl z odpovědnosti za očekávaný neúspěch), si zaslouží obdiv.

88 Čerf Čerf | E-mail | Web | 22. října 2017 v 21:14 | Reagovat

[85]: Komunisté to samozřejmě tvrdí dál, protože je to pro ně výhodné. Ale ukazuje se, že i razantní protest dokážou dnes vést dynamičtěji jiné strany, takže je otázkou, jaká role komunistům ještě zbyde.

89 Čerf Čerf | E-mail | Web | 22. října 2017 v 21:16 | Reagovat

[86]: Uvidíme, zatím je to dost nepřehledné a bude jako obyčejně záležet, které strany si jako první rozmyslí svou hranou předvolební zásadovost :-).

90 Čerf Čerf | E-mail | Web | 22. října 2017 v 21:19 | Reagovat

[87]: Souhlasím, pan Farský mě potěšil svou věcností, která hodně kontrastovala s hysterickými výstupy některých jiných lídrů.

91 Jarda Jarda | 23. října 2017 v 8:31 | Reagovat

[84]: dodatek: k lidovcům mohu sdělit jedinné, a to, že se jedná o politické prostituty (viz. historie vlád), a toho komedianta Gazdíka není zapotřebí komentovat🙂

Beru to Petře globálně (trend byl/je studenty využívat resp. zneužívat), neboť věřím, že i mezi mladými lidmi se nejspíš (dle Tvého sdělení) najdou jedinci, kteří používají svůj mozek, což je bezesporu dobře🙂Souhlasím i s Tvým názorem, že i mezi např. 18 - 40 let a 40+ let se najde nemálo pitomců, kteří ...☹️

jo, za toho “páprdu” Tě nejspíš nakopu do zadku!😃

92 Jarda Jarda | 23. října 2017 v 8:40 | Reagovat

Bez Babiše (je prokázané, že byl práskač STB) sestavit vládu hoši nepůjde, takže se bavíme víceméně o “patové” situaci☹️

Mějte na paměti, že jsem Češi, takže se spolu ve finále nějak dohodneme, aby “koza zůstala celá”, neboť věřte, že prachy jsou až na prvním místě a chuť po moci (Mňačko: Jak chutná moc) a dobrá “trafika” v hrsti jsou lepší devátou než chudší bratr orgasmus!😉

93 Jarda Jarda | 23. října 2017 v 8:41 | Reagovat

sorry, psal jsem “devizou”, ale iPhone zaúřadoval😉

94 matka matka | 23. října 2017 v 9:45 | Reagovat

[92]: Práskač STB? Neznám lustrační zákon a ani nevím, jestli někdo, kdo nemá čisté osvědčení se může dostat na jakoukoliv, byť volenou funkci. Pokud ano, je vše v pořádku?
Mladí, stejně jako dříve volili "pankáče" Karla, tak nyní volili "kobliháře" Andreje.
Proč? No, jednak máme svobodu a druhak  měli pocit, že tradiční strany nemají již správný tah a v Andrejovi viděli možná nový koště.
Jo a tak volili i piráty, Okamuru,...
A ODS? Tak, jak se říkalo, že KSČ, potažmo KSČM není reformovatelná, tak nyní je dokázáno, že ODS reformovatelná je? To je přeci zázrak, že je osvítil duch svatý....
Jo a oni se dohodnou, o to obavy nemám. Ona ta jejich "koza" nesmrdí....

95 Čerf Čerf | E-mail | Web | 23. října 2017 v 20:43 | Reagovat

[91]: Trend v politice je využívat resp. zneužívat kohokoli, kdo se dá.

Jo, myslel jsem si, že tě ta moje poznámka potěší, jsem rád, že jsem se nespletl :-).

[92]: Tak, pokud vím, prokázané to není, nějakou dobu se to příslušnému slovenskému soudu naopak zdálo být vyvrácené a teď to jde po zrušení původního verdiktu znovu k projednávání, to jen abychom byli argumentačně přesní.

Ano, politika je boj o moc, byť slovo "moc" má tradičně negativní příchuť, tak se o tom takto raději veřejně nemluví. Slovo "vliv" je neutrálnější, a tedy lépe tolerovatelné, ale méně výstižné a přesné :-).

96 matka matka | 24. října 2017 v 10:43 | Reagovat

[95]: Ano, argumentačně přesný by člověk měl být. Tedy spoléhám na to, že Slováci se skutečné pravdy skutečně doberou, když ne naši.
Co se týká trestního stíhání - bylo pozastaveno, tuším že policie musí znova požádat novou sněmovnu o umožnění trestního stíhání, protože novými volbami vznikla nová imunita.
Ano, zatím se tedy můžeme skutečně jen domnívat.
A na rozdíl od jiných stran, které své lidi (tuším dokonce ministry)  vyhodily, zde platí presumce neviny. Tak ono - proč se vzdávat nějakého mandátku, či funkce, že ano.
Kdysi, když jsem psala škodní protokoly za statisícové škody, bylo mi vztekle ředitelem řečeno, jestli nevím, co je riziko podnikání. Ano znám, ale toto riziko se nerovná blbosti a zlodějně podnikatelů, ani námi volených zastupitelů na všech úrovních.

97 matka matka | 24. října 2017 v 10:47 | Reagovat

Ale vliv ředitele v komisi pro hodnocení škodních protokolů dokázal škodu odepsat z odůvodněním, že se jednalo o riziko podnikání.
Že nějaký "slepec" se spletl a začalo se vyrábět v jiné, než požadované normě výrobků? No, jak jsem psala, hloupost, blbost, nepozornost lidí.

Myslím, že v tom nejsme v rozporu :-) Vliv je zkrátka vliv :-)

98 David David | E-mail | Web | 12. listopadu 2017 v 22:22 | Reagovat

Velmi dobře a podrobně sepsáno. :-)

Já bych ty průzkumy asi zrušil, min. zakázal tak měsíc před volbami, aby lidé nevěděli, koho volit a rozhodli se podle sebe. :-D

Já v těch průzkumech hlavně vidím obří byznys (kdo dá víc, "vyhrává"?), zbytečnou manipulaci lidí (co platí dnes, nemusí i zítra) atd. :-?

99 Čerf Čerf | E-mail | Web | Pondělí v 0:32 | Reagovat

[98]: Takové omezování většinou k ničemu dobrému nevede. Docela by stačilo, kdyby průzkumům voliči přikládali jen takovou váhu, jakou skutečně mají, a nenechávali se "mezivýsledky" moc vykolejit. Manipulovat se dá jen tím, kdo se nechá :-).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama