Které české filmy považuji za nejlepší?

9. března 2018 v 21:17 | Petr Vápeník |  Filmy

Čas od času se někde na blogu objeví článek s filmy, které daný bloger považuje za své nejoblíbenější; ostatně i zde jsem před řadou let publikoval článek Pět filmů, které mne nejvíc ovlivnily. Už dlouho jsem chtěl věnovat speciální článek výběru českých filmů, které osobně považuji za nejpovedenější či nejzajímavější, prostě ty, které se mi nejvíc líbí a které za sebe můžu doporučit. Až dnes jsem tenhle dlouhodobý zálusk naplnil a výsledkem je obsáhlý seznam čtyřiceti českých (nebo aspoň z podstatné části českých) filmů natočených pětadvaceti různými režiséry.

Původně jsem měl v úmyslu omezit výběr jen na filmy natočené během mého života. Protože však z ročníku 1965, kdy jsem ještě oficiálně narozený nebyl, pochází několik filmů, které jsem pominout rozhodně nechtěl, fikaně jsem původní definici rozšířil na "filmy natočené během mého života, počítaje v to i život prenatální" :-).

Po docela dlouhých úvahách jsem se rozhodl sestavit dvakrát TOP20, přičemž první dvacítku filmů považuji ze svého subjektivního pohledu za "extraligu" a druhou dvacítku za "první ligu". A aby se filmy v obou skupinách mezi sebou nehádaly, nesestavoval jsem žádný podrobný a přesný žebříček, ale jen jsem vždy příslušnou dvacítku seřadil podle abecedy. Už takhle má člověk nepříjemné pocity z dělení na "skvělé" a "ještě lepší", ještě to tak, abych určoval medailisty v disciplíně, ve které objektivně stejně řadit nejde, a vyvolával tak třeba řevnivé potyčky mezi čtrnáctým a patnáctým v pořadí!

ke každému filmu jsem kromě názvu uvedl i režiséra, rok dokončení a pro zajímavost i aktuální (k 9.3.2018) hodnocení filmu na serveru www.csfd.cz, abyste mohli posoudit, jak se můj osobní vkus překrývá nebo míjí se vkusem filmových diváků na internetu. O třech filmech z uvedeného výčtu jsem na blogu psal podrobněji, tak jsem připojil i odkazy na své starší podrobnější články (šlo o filmy Adelheid, Faunovo velmi pozdní odpoledne a Všichni dobří rodáci).

Předpokládám, že budete spoustu, většinu a možná dokonce všechny uvedené filmy znát. Samozřejmě, může se snadno stát, že jsem některý z moc krásných filmů pominul prostě proto, že jsem na něj docela obyčejně zapomněl. Stejně tak jsem film vůbec nemusel vidět, pak se v následujícím seznamu taky nemůže objevit. Na seznamu je mimochodem velmi dobře vidět, že nově natočené české filmy u mne do "klasické" starší konkurence pronikají jen obtížně, což může být jak známka určitého kvalitativního poklesu naší kinematografie, tak (to pravděpodobněji) i důkaz mého osobního konzervativismu. Na druhou stranu, v "extralize" mám z dvaceti kousků plných třináct z období tzv. zázraku československé filmové nové vlny, kdy byl československý film považován doslova za světovou špičku a sbíral prestižní ocenění jak na slavných filmových festivalech, tak při udílení Oscarů.

První TOP20 - "Extraliga":
Adelheid - rež. F. Vláčil (1969) 84%
Faunovo velmi pozdní odpoledne - rež. V. Chytilová (1983) 74%
Hoří, má panenko - rež. M. Forman (1967) 85%
Kladivo na čarodějnice - rež. O.Vávra (1969) 88%
Láska mezi kapkami deště - rež. K. Kachyňa (1979) 81%
Markéta Lazarová - rež. F. Vláčil (1967) 82%
Návrat idiota - rež. S. Gedeon (1999) 77%
Nejasná zpráva o konci světa - rež. J. Jakubisko (1997) 70%
Obecná škola - rež. J. Svěrák (1991) 89%
Obchod na korze - rež. J. Kadár, E. Klos (1965) 87%
Ostře sledované vlaky - rež. J. Menzel (1966) 83%
Postřižiny - rež. J. Menzel (1980) 85%
Případ pro začínajícího kata - rež.P. Juráček (1969) 82%
Rozmarné léto - rež. J. Menzel (1967) 78%
Spalovač mrtvol - rež. J. Herz (1968) 89%
Světáci - rež. Z. Podskalský (1969) 87%
Údolí včel - rež. F. Vláčil (1967) 85%
Ucho - rež. K. Kachyňa (1970) 86%
Všichni dobří rodáci - rež. V. Jasný (1968) 86%
Záhrada - rež. M. Šulík (1995) (1995) 80%

Druhá TOP20 - "První liga"
Bílá paní - rež. Z. Podskalský (1965) 82%
Hra o jablko - rež. V. Chytilová (1976) 71%
Intimní osvětlení - rež. I. Passer (1965) 81%
Je třeba zabít Sekala - rež. V. Michálek (1998) 83%
Kolja - rež. J. Svěrák (1996) 86%
Kopytem sem, kopytem tam - rež. V. Chytilová (1988) 72%
Musíme si pomáhat - rež. J. Hřebejk (2000) 85%
Nebeští jezdci - rež. J. Polák (1968) 86%
Pelíšky - rež. J. Hřebejk (1999) 91%
Petrolejové lampy - rež. J. Herz (1971) 84%
Praha - neklidné srdce Evropy - rež. V. Chytilová (1984) 78%
Pražská pětka - rež. T. Vorel (1988) 76%
Romance pro křídlovku - rež. O. Vávra (1966) 79%
Samotáři - rež. D. Ondříček (2000) 84%
Signum Laudis - rež. M. Hollý (1980) 82%
Skřivánci na niti - rež. J. Menzel (1969) 85%
Valérie a týden divů - rež. J. Jireš (1970) 74%
Vesničko má, středisková - rež. J. Menzel (1985) 88%
Zapomenuté světlo - rež. V. Michálek (1996) 81%
Želary - rež. O. Trojan (2003) 81%

A jak to máte se svými oblíbenými českými filmy vy? Který z vašich vlastních oblíbených filmů tu nejvíc postrádáte, případně který z vašich zcela neoblíbených v mých seznamech podle vašeho názoru přebývá :-).

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Pozn.: Protože fotografie nemá k filmu daleko, především občasné a náhodné návštěvníky svého blogu bych také rád upozornil, že na mém fotowebu můžete aktuálně shlédnout kolekci fotografií s názvem Fantaskní příběhy ze světa kůry, jejíž webovou výstavku jsem uspořádal jako náhradu za zrušenou skutečnou fotovýstavu na stejné téma. V březnu a dubnu, tedy po dobu původně plánované výstavy, si můžete dokonce zasoutěžit o velkou výstavní fotku podle vlastního výběru, podrobnější informace najdete nejen u výstavní kolekce, ale i v blogovém článku Soutěž o výstavní fotografii.

A co vám můj blog - pokud ho prozatím neznáte - může ještě dále nabídnout kromě filmů? Jsou to např. cestopisné reportáže z Japonska, Řecka a dalších míst, najdete tu i - věřím, že většinou humorně laděné - úvahy a fejetony, povídky, básně, hrátky s češtinou, povídání o knížkách či pražských zákoutích, verše haiku a také celou řadu fotografií doprovázejících četné fotočlánky.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (134)
Zobrazit starší komentáře

101 matka matka | 13. března 2018 v 13:34 | Reagovat

Jindřich Fairaizl, trilogie "Starci".
Něco málo z toho mi utkvělo v paměti. Možná to však nebyl film, ale dokument.

102 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 13. března 2018 v 17:47 | Reagovat

Teda, to je krásných filmů! :) Ať už těch tvých, nebo dalších, které jsou v komentářích :). Většinu z nich jsem viděla a ráda se k nim vracím :).

103 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. března 2018 v 18:05 | Reagovat

[100]: Vývoj režiséra Miloše Formana byl velmi zajímavý právě v tom "nárazníkovém pásmu" mezi jeho českým a americkým obdobím. Po české éře, jejímž vrcholem (aspoň tedy v mých očích) byl právě film Hoří, má panenko, který dodnes řadím k tomu nejlepšímu, co tu v poválečné kinematografii vzniklo, natočil už v Americe stylově vyhraněně evropský film Taking Off (mimochodem, taky velmi povedený). Dobře odhadl, že takto v USA velkou díru do světa neudělá (maximálně tak na evropských festivalech), načež po krátkém dokumentu o desetibojařské soutěži mnichovské olympiádě (vynikající, vřele doporučuji) natočil takový - vašimi slovy - "hw. standardní cajdák" jako je skvělý Přelet nad kukaččím hnízdem, podle mne jeden z nejlepších filmů světové filmové historie. Na tak kvalitní "cajdáky", jako natočil během své režisérské kariéry Miloš Forman, prostě do kina vždy rád zajdu, jen se bohužel zdaleka nerodí každý rok :-).

104 T. T. | 13. března 2018 v 21:15 | Reagovat

Domnívám se, že pan Forman dostal Hoří má panenko jako ideovou objednávku někde z kulturního odboru ÚVKSČ, a když se jí zhostil z úspěchem, dostal dovolení zmizet do ameriky. Film "Přelet nad kukaččím hnízdem" mi připadá ještě více ideologicky  zarytější , než dnešní politické cajdáky o Miladě Horákové. Pořád je to stejně jako Hoří má panenko bolševická pátá kolona...

Na všem tom mi připadá naprosto groteskní, že americký komunizmus je daleko komunističtější než ruský, protože americký režim dovedl vlézt svému lidu do zadků daleko hlouběji než ruský režim. Jeden méně známý český filozof z osumdesátých let minulého století tvrdí, že neexistuje ideologický rozdíl mezi amerikou a ruskem, a aby to rozlišil, nazývá jedny americkými komunisty, a druhé ruskými bolševiky. Pokud jse o pana Formana, řekl bych, že je to protekční ruský režisér v americe... :-D

105 T. T. | 13. března 2018 v 21:23 | Reagovat

Pokud by tento dnešní modrení trend chtěl člověk sledovat i v jiných oborech, nádherný příklad je Bob Dylan, který na svých konzertech zcela pravdivě svým divákům tvrdí:

Já hraju tak nějak písničky proti americký vládě, a ona mně za to tak nějak dobře platí... :-D

106 matka matka | 13. března 2018 v 21:30 | Reagovat

[104]: Nedávno, cca před 50ti lety, se jeden kantor z učiliště vyjádřil takto:
"Když dávají v letním kině americkou blbinu, je v kině narváno. Kdežto když dávají kvalitní sovětský film, jsem v kině já a paní K., která prodává vstupenky.
S ohledem na to, co píšete, by byli na filmech pana Formana na lavečkách v kině dva diváci :-D  :-D

107 matka matka | 13. března 2018 v 21:31 | Reagovat

[105]: Nebo i jak říkal Werich: "To je blbý, to se bude líbit." :-D

108 T. T. | 13. března 2018 v 21:34 | Reagovat

Teď by se zde měl objevit Míra - Brouk Pytlík, a vysvětlit nám, za co vlastně tenkrát po válce estébáci zatkli doktorku Horákovou... :-D

109 Míra Míra | 13. března 2018 v 21:45 | Reagovat

[107]:
Jen ten kontext (z toho představení) zmizel...

110 Čerf Čerf | E-mail | Web | 13. března 2018 v 21:52 | Reagovat

[109]: Přesně tak, když vidím, kdo všechno a v jakých situacích se dnes zaštiťuje citáty Jana Wericha, říkám si, že by nejspíš jen valil své štěrbinové oči.

111 Míra Míra | 13. března 2018 v 21:54 | Reagovat

Snad se nebudete zlobit, když tuto debatu opustím, lze si popovídat i jinde a více k věci. Mějte se.

[107]:

112 Míra Míra | 13. března 2018 v 22:08 | Reagovat

[110]:
Podobně mohu mít třeba výhrady vůči K. Krylovi, ale že ho teď chválí komunisti, to mi hlava nebere.

113 Che Guevara Che Guevara | Web | 14. března 2018 v 0:05 | Reagovat

“Faunovo velmi pozdní odpoledne”
- zaručeně se pousměji hlášce “to jsem celý život jenom prosouložil!?”

+

“Kladivo na čarodějnice”
- skvělej film, který popisuje nechvalně proslulou dobu inkvizičních (Jezuité) procesů - hlavní inkvizitor B.

114 Čerf Čerf | E-mail | Web | 14. března 2018 v 8:06 | Reagovat

[104]: Ano, tak nějak to nejspíš bude. Že to byl onen úředně očekávaný úspěch, se pak projevilo mimo jiné v tom, že se film zakrátko odebral do trezoru (měl jsem to potěšení být u jeho "vylovení" a obnovené veřejné premiéry, samozřejmě tehdy ještě mimo oficiální síť kin, kdy se muselo k vyprodanému prvnímu večernímu představení přidávat jedno mimořádné noční) a režisér měl na krku kromě uražených stávkujících hasičů i paragraf za ohrožení devizového hospodářství státu :-).

115 Bevíčková Bevíčková | E-mail | Web | 14. března 2018 v 13:08 | Reagovat

Mnoho z uvedených filmů jsem viděla a mám ráda. :-)

116 T. T. | 14. března 2018 v 20:09 | Reagovat

Jeden zajímavý problém, za který se vyhazovalo okamžitě třeba z VUMLu byl  dotaz, zdali opravdu strana spojuje dělníky a rolníky, a nebo je zcela naopak systematicky štve proti sobě, a rozeštvaným skupinám pak snadněji vládne. Všimněte si principu filmu Hoří má panenko. Jako terč jsou rolníci. Film je koncipován tak dokonale, že každý i nejprimiticnější dělník, který má v továrně napsáno na dveřích WC - MUŽI podezřelě hnědou barvou:

Bez kundy a tabáku není život v baráku,

musí těm rolníkům - hasičům když ho nikdo nevidí a nebo u piva, smát, jací jsou to blbci.

Zajímavý je z tohoto pohledu i film Přelet nad kukaččím hnízdem, který tvrdě kritizuje americké zdravotnictví. Režisér - východňár přijede do ameriky, a hned kritizuje. Připadá mi to jako když přijede návštěva, a první co udělá než sundá v předsíni kabáty, že kontroluje jestli na horní  straně hostitel utřel prach... :-D

117 matka matka | 14. března 2018 v 21:29 | Reagovat

[109]: Nejsem Honza, abych citaci zasadila přesně dle požadovaného kontextu.
Ono totiž než dojdu do cíle, musím projít močálem černým, kolem bílých skal, nebo čím vším,...
A potkat ještě cestou Tygra, tak nepřežiju.

[111]: to je blbý, to se bude líbit...

[110]: šampaňským a kaviárem (ono nic dražšího není) bych se mu omluvila a očka by se mu spravila, ani by přehrávat nemusel.

118 Čerf Čerf | E-mail | Web | 14. března 2018 v 22:13 | Reagovat

[116]: Však mu za to taky mstivá Amerika uraženě věnovala pět hlavních oscarů ;-).

119 Míra Míra | 14. března 2018 v 22:27 | Reagovat

[118]:
Imperialisti rafinovani!

120 T. T. | 15. března 2018 v 10:54 | Reagovat

........Však mu za to taky mstivá Amerika uraženě věnovala pět hlavních oscarů ...

To je naprosto logické, protože americký komunizmus je mnohem komunističtější než komunizmmus v rusku. Kdyby Forman odjel do Moskvy a kritizoval tam sovětské zdravotnictví, skončil by někde s krumpáčem v sibiřském gulagu. Proto Forman odjel raději do ameriky. Taky v Moskvě by si asi nemohl koupit tak pěknou dřevěnku jako v americe... :-D

121 T. T. | 15. března 2018 v 11:39 | Reagovat

Jednou jsem vzbudil na jiném foru zajímavou reakci když jsem tvrdil, že pan Forman udělal největší chybu svého života, že film Hoří má panenko psal o čechách, a nenapsal ho až později když emigroval o americe. Třeba místo té poslední klíčové scény, jak hrdina filmu uléhá do postele, vynesené hasiči před požářiště, tam mohl zakomponovat daleko atraktivnější scénu, třeba jak do mrakodrapů WTC 11.září dopoledne nalétává první teroristické letadlo... :-D

122 matka matka | 15. března 2018 v 13:01 | Reagovat

co jsou mrakodrapy WTC oproti třem uhořelým dětem z dědiny poblíž. I když honosná dřevěnka to nebyla, hasičů se sjelo plno, pomoci však nebylo,...
Oheň ani voda není mým šálkem vody, mnohdy ani před jedním člověk neuteče.
A hasiči se to snaží "spojit" dohromady,... No, třeba jim to plesání na hasičských plesech pomůže od stresu, pokud se znovu siréna neozve...

123 T. T. | 15. března 2018 v 13:19 | Reagovat

122: Proto se perspektivní hasič, než založí požár, nechá nejdřív uznat od závodního lékaře. ;-)

124 klavesnicetuka klavesnicetuka | Web | 16. března 2018 v 10:37 | Reagovat

Film Obchod na Korze jsem viděla na vysoké a dodnes ten film špatně nesu, hrůza...jako skvělý film, ale ten obsah mě rozesmutňuje, už to nechci vidět nikdy znovu

125 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. března 2018 v 0:21 | Reagovat

[124]: Ani mně ten film nedělal nijak dobře a dlouho jsem se odhodlával, než jsem ho shlédl podruhé. Ale je výborný.

126 T. T. | 17. března 2018 v 8:26 | Reagovat

Dnešní vysoké vstupné v kinech nutí diváky, aby tam vydrželi do konce filmu kdyby to měli prospat, protože nechtějí vyhodit prachy zbytečně. Aby diváci při projekci nespali, tak je ve filmech použito spousta hlukových a světelných efektů. Důležité je zabezpečit, aby diváci při odchodu z filmu v afektu neničili inventář, a aby byli vypuzeni všichni, kteří i při těch hlukových a světelných efektech tvrdě usnuli, a nebo to jen dělají, protože chtějí v biografu přespat přes noc... :-D

127 T. T. | 17. března 2018 v 8:31 | Reagovat

Přijede Brit do JARu a rozhodne se jít do kina. Přijde k pokladně a chce zaplatit, ale prodavačka se ho zeptá: "Vy nejste zdejší, že?" Brit se podiví a zeptá se: "Ne. Jak jste to poznala?" - "Tady totiž mají bílí vstup zadarmo!" Brit tedy vejde do kina a přemýšli, kam se usadit. Všimne si uvaděčky a zeptá se jí. Ta mu odpoví: "Vy nejste zdejší, že?" - "Ne, jak jste to poznala?" - "Tady u nás seděj bílí vždycky na balkónech." Brit si tedy sedne na balkón a sleduje film. V půlce filmu se mu začne strašně chtít na záchod. Tak vyjde na chodbu a zeptá se prvního člověka. "Prosím vás, kde je tady záchod?" - "Vy nejste zdejší, že?" "Ne." "No tady u nás bílý močej rovnou dolů na černý, aby jim neuteklo nic z filmu." Brit se tedy vrátí na balkon, a aby neurazil tradici, rozepne poklopec a močí dolů na černochy. V tom se dole zvedne jeden černoch a řve na Brita: "Poslyš, vole, ty nejsi zdejší, že jo?!" "Ne, jak jste to poznal?" "No tak stříkám  cik-cak, a ne furt jen na mě!" O_O

128 padesatka padesatka | E-mail | Web | 18. března 2018 v 12:28 | Reagovat

Nejnovější film ve výběru je z roku 2003, Želary. To je to poslední roky taková bída..? Asi ano. Já bych do svého řebříčku zařadila Kobry a užovky a asi i Díru u Hanušovic.

129 Čerf Čerf | E-mail | Web | 18. března 2018 v 12:51 | Reagovat

[128]: Ano, taky jsem se nad tou zející dírou posledních let pozastavil. Díra u Hanušovic mě moc neoslovila a Kobry a užovky jsem sice viděl, ale asi jsem na ně neměl takové rozpoložení, jaké by bylo třeba.

130 Dana Dana | 20. března 2018 v 9:37 | Reagovat

Správné rozpopožení pro moderní český film je 0,2 dl becherovky a 0,1 dl kubánského rumu. Funguje to i u televize a na úřadě. Divák musí jemně kvičet. 8-O

131 matka matka | 21. března 2018 v 12:26 | Reagovat

[130]: No, hlavně když herci nekvičí. Ani když Čez "zhasl Karlovým Varům."

132 Dana Dana | 22. března 2018 v 15:22 | Reagovat

Odborník v oboru Petr Bezruč správně říkal:

Nalejeme, a pak se setmí...

133 Dana Dana | 22. března 2018 v 19:16 | Reagovat

Teda opravuji,

"Nalej, už se stmívá...".

134 Vendy Vendy | Web | 29. března 2018 v 16:14 | Reagovat

Třeba film Musíme si pomáhat mě příjemně překvapil. Přestože je prezentován spíš jako komedie, při prvním shlédnutí mi připadla víc jako tragedie. Komické prvky situací jsem si vychutnávala až při druhém shlédnutí.
Všichni dobří rodáci - ten film bych taky řadila do topky. Stejně tak Skřivánky na niti a nemluvě o Vesničce střediskové. Nakonec mě kdysi oslovili i Starci na chmelu, paradoxně se mi poprvé nelíbili, na chuť jsem jim přišla až později.
Zaujala mě poznámka o konzervatismu a nových filmech. Pravda je asi na obou stranách, je v tom kus konzervy, ale i fakt, že nové filmy mnohdy selhávají. Nebo spíš, nestojí za zlámanou grešli, snad na pár výjimek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama